Original title:
Návrh učebního textu odborného předmětu Pěstování lesů
Authors:
Kudláček, Martin Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem: „Návrh učebního textu odborného předmětu Pěsto-vání lesů“ se zabývá tvorbou reálné didaktické pomůcky, konkrétně učebního tex-tu, pro potřeby výuky odborného předmětu Pěstování lesů pro 4. ročník Střední lesnické školy v Hranicích. Tento učební text byl vytvořen v souladu s učebními osnovami předmětu tak, aby mohl být následně reálně využíván přímo při výuce. Hlavním cílem bakalářské práce tedy bylo vytvořit aktuální, přehledný a di-dakticky správně strukturovaný učební text, který bude sloužit žákům k přípravě na výuku předmětu a také k přípravě na ústní i praktickou maturitní zkoušku. Teoretická část práce je zaměřena na analýzu, komparaci a syntézu dostupné odborné literatury, s cílem popsat a definovat přínos didaktiky, didaktických zásad a principů, s bližším zaměřením na tvorbu učebnic a učebních pomůcek. Praktická část bakalářské práce spočívá v konkrétním návrhu učebního textu, který je v plném rozsahu součástí příloh práce. Navržen je i krátký dotazník, pro potřeby evaluace vytvořeného učebního textu ze strany žáků i pedagogických pracovníků školy.Bachelor thesis called: „Project of textbook for specialized subject of Forest grow-ing“ is dealing with creation of real didactic tool, specifically textbook , for necessi-ties of teaching specialized subject Forest growing in graduation class of Forestry Highschool at Hranice. This textbook was created in concordance with study syl-labus of subject, so it can be used then in real, directly at teaching. Main objective of bachelor thesis was to create actual, synoptic and didacti-cally well structured textbook, which will serve students as preparation for clas-ses and as well for preparation for oral and practical graduation. Theoretical part of thesis is focused on analysis, comparation and synthesis of available specialized literature, with the aim to describe and define the contri-bution of didactics and didactic principles, with a closer focus on creation of text-books and learning tools. Practical part of bachelor thesis consists in concrete project of textbook, which is part of annexes of thesis in full. Designed is also short questionnaire, for necessities of evaluation of created textbook by students and pedagogical work-ers of school.
Keywords:
didaktika; dotazník; pěstování lesa; Střední lesnická škola Hranice; učební text