Original title:
Implementation of the innovation processes to textile industry business in the Czech republic
Authors:
Pazourková, Simona Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] In the first part of the thesis, concepts of the textile industry, enterprise and its features for successful operation on the domestic and international markets with strong competition at the present time are defined, including a description of innovations and innovations with regard to the textile industry. This theoretical basis is gradual preparation for understanding any issues related to the practical part which focuses on particular enterprise and a specific technical innovation implemented in the enterprise. The second part of the thesis introduces MICROTEX a.s. which is a traditional manufacturing enterprise focused on the production of piled upholstery fabrics. The thesis takes into account that the company would like to implement new weaving looms for a new type of fabric and width, which is the current innovation goal of the company. Therefore, the thesis is aimed at choosing the best machine out of two options from different foreign suppliers based on the conceptions and requirements of the shareholders of Microtex a.s. This innovation will definitely result in a competitive advantage of the company by expanding its product portfolio as well as other benefits both in the company and in its external environment. The external environment means a municipality where the enterprise resides. The analysis of connection between the company and municipality is based on qualitative interviews with the shareholders and employees (simultaneously inhabitants) of the company and with the mayor as well as on studying documents and files provided by the company and the municipality.V první části práce jsou rozebrány pojmy textil, textilní průmysl, podnik a vlastnosti podniku, které udržují firmu jako vysoce konkurenceschopnou na tuzemském i mezinárodním trhu, dále jsou popsány inovace a inovace vzhledem k textilnímu průmyslu. Tento teoretický podklad je postupným seznámením s problematikou související s praktickou částí, která již je zaměřena na danou firmu a konkrétní technickou inovaci a její implementací do podniku. V druhé části je práce výhradně zaměřena na společnost MICROTEXa.s, která je tradiční výrobní společností zaměřenou na produkci potahových látek pro čalouněný nábytek. Vzhledem tomu, že společnost chce zavést do výroby nový typ tkaniny o nové šíři, tak implementace nového stroje do podniku je aktuálním a prioritním inovačním záměrem. Hlavním úkolem práce bude vybrat nejvhodnější tkací široké stroje ze dvou variant od různých zahraničních dodavatelů na základě představ a požadavků majitelů firmy Microtex a.s. Tato inovace přinese pro společnost komparativní výhodu, jelikož rozšíří svoje produktové portfolio, ale také jiné přínosy, jak ve firmě, tak i na firemní okolí. Mezi hlavní externí okolí je myšlena především obec, ve které má firma svoje sídlo. Propojenost firmy a obce je zanalyzována na základě kvalitativních rozhovorů s majiteli a zaměstnanci (zároveň obyvateli obce) firmy, starostou, společně s prostudováním dokumentů a záznamů poskytnutých firmou a obcí.
Keywords:
inovace; konkurenční výhoda; Microtex a. s.; obec; textilní průmysl; tkací stroj; udržitelný rozvoj