Original title:
Postoje učitelů střední odborné školy k vlastní profesi
Authors:
Koubková, Marie Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na zjištění postojů učitelů vybrané střední školy. Vybranou střední školou je Obchodní akademie, Střední škola knihovnická a Vyšší odborna škola Brno, s tím, že výzkum je proveden na obchodní akademii. Práce se zabývá definováním postoje, učitelstvím jako profesí, prestiží učitelství, kladnými a zapornými stránkami učiteleské profese a osobností učitele. Práce je rozdělena na teoritickou a praktickou část. V teoretické části je zpracována problematika, která se zaměřuje na definování postoje a na učitelství jako profesi. Metodikou teo-retické části je studium odborné literatury, tvorba výpisků, jejich analýza a syntéza. V praktické části jsou pomocí informací z dotazníkového šetření vyhod-noceny postoje učitelů vybrané střední školy k vlastní profesi. V závěru práce jsou shrnuty výsledky z praktické části a dále je vyhodnoceno, zda mají dotázaní učitelé spíše kladný nebo záporný postoj k vlastní učitelské profesi.This bachelor thesis focuses on finding teachers attitude of a selected high school. The selected school is Business Academy, Vocational School librarian and College Brno, where the research was conducted in Business Academy. The thesis addres-ses the definition of an attitude, teaching as a profession, prestige of teaching, pros and cons of teaching profession and teacher s personality. The study is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part elaborates on the issues of defining an attitude and on teaching as a profession. The methodology used in the theoretical part is expert literature review, producing notes/extracts, its analysis and synthesis. The practical part includes teachers attitude towards their own profession based on information obtained from a questionnaire survey. In the conclusion are summarised results from the practical part as well as an evaluation whether the respondents incline more towards a positive or negative attitude of their own teaching profession.
Keywords:
postoj; učitel; učitelství