Original title:
Odměny a tresty na SOU z pohledu žáků
Authors:
Jelínková, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V bakalářské práci, se zajímám problematikou „Odměn a trestů na SOU z pohledu žáků“. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. V teoretické části se věnuji ve velké míře výchovnému působení školy, tudíž se zde vyskytuje několik definicí výchovy, školy, školní kázně či nekázně a podobně. Zdů-razňuji „několik definicí“, protože má řada odborníků na tyto pojmy jiný pohled a tedy odlišný názor. Důležitá je i osobnost učitele, kterou budu zde také charakteri-zovat. Teoretická část se bude ale především věnovat hlavnímu tématu, kterým jsou tresty, na SOU. Trestů existuje několik druhů, každý s sebou nese jiné násled-ky, na každého mají jiný vliv. Popíšu situace, ve kterých je vhodné až nutné trest použít a také opačné situace, kdy je trest zvolen nevhodně a jaké může zanechat na jedinci následky. Pojmy, situace a stavy, které zde popisuji, jsou spjaty ve většině se školním prostředím, ale nelze opomenout i domácí prostředí žáka, tedy jeho život mimo školu, protože i tento faktor se vysoce podílí na utváření žáka, způsobu jednání a chování. Je tedy nutno brát v potaz všechny faktory, které na žáka působí a ovlivňují jej, ať už v dobrém slova smyslu nebo špatném. Jak jsem již zmínila, bu-du se zde věnovat především trestům, ale k těm neodmyslitelně patří jejich proti-klad a tím jsou odměny. Co se týče zdrojů informací, které mi posloužily ke tvorbě teoretické části, tak to byly většinou knižní zdroje a v menší míře zdroje elektro-nické. Nyní bych plynule přešla k praktické části, jejímž cílem je zjistit jaké tresty jsou ve škole učiteli voleny, jejich doba trvání a také to, jaké tresty by si žáci sami volili. Kromě trestů se ve výzkumu objevují i odměny. Celý výzkum je směřován k žákům, jaký mají na problematiku pohled právě oni. V praktické části jsem pro získání informací využila kvantitativní výzkumnou metodu, a to dotazník. V závěru práce uvedu, jaký má přínos pro pedagogickou praxi.In my Bachelor thesis I am interested in a rewards and punishments in the sec-ondary education from the pupils point of view. The Bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and practical. In the theoretical part I devote a great deal to the educational effect of school, so there are several definitions of education, school, school discipline or discipline, etc. I highlight 'a few definitions' because many experts have a different view on these concepts and therefore a different view. The personality of a teacher is very important too, so I will characterize it. The theoretical part, however, will mainly focus on the main topic, which is pun-ishment in the secondary education. There are several types of penalties, each of them with different consequences, each having a different impact. I will describe the situations in which it is appropriate to apply a punishment and also the oppo-site situation where the punishment is improperly used and what consequences it may have on the individual. The terms, situations and conditions, that I describe here, are in most cases related to the school environment, but the home environ-ment of the pupil, his / her life outside school, cannot be neglected, because this factor is also highly involved in pupil formation. It is therefore necessary to take into account all factors that affect and influence the pupil, whether in good sense or bad. As I have already mentioned, I will focus mainly on punishments, but their inherent part is their opposition and that is rewards. As for the sources of infor-mation that served me to create the theoretical part, it was mostly book sources and, to a lesser extent, electronic sources. Now I would like to move on to the prac-tical part, which aims to find out what penalties are chosen at school, their dura-tion and also what penalties the pupils would choose themselves. In addition to punishments, research also includes rewards. The whole research is directed to the pupils, what their view of the issue is. In the practical part I used a quantitative research method to obtain information, namely a questionnaire. At the end of the thesis I will mention the contribution it has to pedagogical practice.
Keywords:
discipline; education; educational means; kázeň; punishment; school; student; teacher; trest; učitel; výchova; výchovný prostředek; škola; žák