Original title:
Interkultúrny manažment vo vybranej IT spoločnosti
Authors:
Guľašová, Nikola Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
slo Abstract:
[cze][eng] V práci se píše o kulturních dimenzích a jejich vlivech na řízení v interkulturním managementu. Je vykovaná vnější analýza PEST a vnitřní analýza firmy pomocí 7S, kterou doplňuje také dotazníkové šetření plus výzkum kvalitativního typu dat. Při výzkumu se porovnávají nejprve kulturní dimenze Hofstedeho podle obsazení zaměstnanců v podniku, dále také podle Lewise. Při vyhodnocování se zaměřujeme na motivační faktory a jejich míru zájmu podle kultur, současně na povědomí zaměstnanců o kulturních dimenzích a míře spolupráce v interkulturních týmech. V dotazníku se u zaměstnanců ze zahraničí orientujeme také na jejich zkušenosti s pomocí od firmy při přeložení do České republiky, konkrétně do města Brna. Na základě těchto analýz jsou pro firmu vypracovány návrhy v podobě adaptačního programu, vzdělávacích prezentací, teambuildingů a doplňujících firemních benefitů. které vedou k posilnění lojality a interkulturního managementu.This thesis writes about cultural dimensions and their influences on management in an intercultural environment. External PEST analysis and internal analysis of the company using 7S are performed, which is supplemented by a questionnaire survey plus research on the qualitative type of data. The research first compares Hofstede's cultural dimensions according to the staffing of the company, and according to Lewis. In the evaluation, we look at the motivational factors and their level of interest according to cultures, as well as the awareness of the employees about the cultural dimensions and the degree of cooperation in intercultural teams. In the questionnaire, we focus on whether foreigners received help from the company during their relocation to the Czech Republic, specifically to Brno. Based on these analyses, multiple proposals are developed for the company. The suggested forms are an adaptation program, educational presentations, teambuilding and additional company benefits, which are developed to strengthen loyalty and intercultural management.
Keywords:
cultural dimensions; culture; Hofstede; intercultural management; interkulturní management; kultura; kulturní dimenze; Lewis; Trompenaars