Original title:
Silniční daň jako nástroj snížení množství emisí produkovaných dopravou
Authors:
Bastlová, Veronika Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá hodnocením environmentálních prvků zahrnutých v silniční dani České republiky. V teoretické části jsou vymezeny negativní externality vztahující se k sektoru silniční dopravy. Jelikož mají tyto externality negativní vliv zejména na životní prostředí, je věnována pozornost postavení EU, a v této souvislosti i České republiky, k ochraně klimatu. Následně jsou představeny možné způsoby internalizace negativních externalit a jejich praktické zahrnutí v silničních daní členských států EU. V analytické části jsou za využití ekonometrických poznatků stanoveny parametry vozidel, jež mají statisticky významný vliv na hodnotu emisí CO2 vztahují-cích se k těmto vozidlům. Jelikož je ekonometrická analýza prováděna na datech získaných z údajů slovenského vozového parku, je nezbytnou součástí práce i analýza struktury vozového parku ČR a její následná komparace s vozovým parkem Slovenské republiky. Výsledky regresní analýzy jsou následně konfrontovány s nastavením silniční daně ČR z pohledu míry jejího přispění k ekologizaci vozové-ho parku České republiky. Při porovnání výsledků regresní analýzy se strukturou silniční daně ČR bylo zjištěno, že nastavení silniční daně v současné době environmentální prvky téměř nezohledňuje. Z toho důvodu byla navržena možná úprava výpočtu silniční daně, která by zohledňovala vliv negativních externalit při pro-vozu vozidel na životní prostředí.The diploma thesis deals with the evaluation of environmental elements included in the road tax of the Czech Republic. The theoretical part defines the negative externalities related to the road transport sector. As these externalities have a negative impact on the environment in particular, attention is paid to the position of the EU, and in this context also of the Czech Republic, on climate protection. Subsequently, possible ways of internalising negative externalities and their practical inclusion in road taxes of EU member states are presented. In the analytical part, using econometric knowledge, the parameters of vehicles are determined, which have a statistically significant effect on the value of CO2 emissions related to these vehicles. Because the econometric analysis is performed on data obtained from the data of the Slovak vehicle fleet, an analysis of the structure of the Czech vehicle fleet and its subsequent comparison with the vehicle fleet of the Slovak Republic is also a necessary part of the diploma thesis. The results of the regression analysis are then confronted with the setting of the Czech road tax in terms of the extent of its contribution to the greening of the Czech Republic's vehicle fleet. When comparing the results of the regression analysis with the structure of the road tax in the Czech Republic, it was found that the setting of the road tax currently does not take into account environmental elements. For this reason, a possible adjustment of the road tax calculation was proposed, which would take into account the impact of negative externalities in the operation of vehicles on the environment.
Keywords:
CO2 emissions; emise CO2; environmental tax; environmentální daně; negative externalities; negativní externality; road tax; road transport; silniční daň; silniční doprava