Original title:
Vliv připojení nesených strojů v tříbodovém závěsu na výstupní parametry traktorových souprav
Authors:
Kopecký, Petr Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V literární části diplomové práce je zhotoven stručný přehled současného stavu v konstrukci traktorů, se zaměřením na prvky, které vedou ke snižování spotřeby paliva. Praktická část je postavena na základě realizovaného měření. Cílem měření bylo dokázat vliv seřízení tříbodového závěsu na výstupní parametry orebních souprav, které byly tvořeny traktorem Zetor Forterra 140 HSX a pluhy Kverneland 150 B (nesený) a Kverneland PN 100 (polonesený). Podstatou měření bylo postupné zkracování horního táhla tříbodového závěsu, kdy s jeho zkracováním se zároveň zvyšovala síla v horním táhle tříbodového závěsu, která byla snímána tenzometrem Hotinger U2A. V případě neseného pluhu bylo dokázáno, že zkrácením horního táhla vzroste síla, čímž je část tíhy pluhu přenesena na zadní kola traktoru. Výsledkem je pokles prokluzu kol a současně snížení spotřeby paliva.In the literary part of the diploma thesis, a brief overview of the current state in the tractor design has been done, concentrating onto such elements that lead to lowering of fuel consumption. The practical part is based on the realized solution. The target of the measurement was to prove the influence of adjusting of the three-point hitch onto the output parameters of ploughing sets, consisting of the Zetor Forterra 140 HSX tractor and Kverneland 150 B mounted plough or Kverneland PN 100 semi-mounted plough. The essence of the measurement was gradual shortening of the upper linkage of the three-point hitch, whereas simultaneously with shortening of the linkage, the force on the linkage was rising. The force was measured by means of strain gauge Hotinger U2A. In case of the mounted plough it has been proved that shortening of the upper linkage causes rising of the force. That shifts part of the plough weight onto the rear wheels of the tractor, resulting in lower wheel slipping and lower fuel consumption.
Keywords:
prokluz kol; regulační hydraulika; spotřeba paliva; tříbodový závěs