Original title:
Provozní degradace motorového oleje v zemědělské technice
Authors:
Řezníček, Ladislav Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na popis a zjišťování provozní degradace motorového oleje v zemědělské technice. V první části je úvod do problematiky maziv. Dále je zpracován přehled rozdělení motorových olejů podle složení a popsána viskozita. V dalších kapitolách se práce věnuje popisu a problematice mazání spalovacích motorů a blíže vysvětluje příčiny vniku otěrových částic v motorech. Experimentální část práce se zabývá zkoumáním motorového oleje používaného v traktoru Zetor. Vzorky olejů byly odebírány v intervalu 50 motohodin. Nejprve jsou popsány metody a přístroje, podle kterých byly u vzorků zjišťovány jednotlivé parametry. A dále jsou zpracovány konečné výsledky, které jsou zobrazeny v grafech a z těchto hodnot byly následně stanoveny koeficienty determinace R2. Bylo odebráno celkem osm vzorků motorového oleje Madit M7 ADS III. Z toho bylo sedm vzorků odebráno z olejové nádrže traktoru a jeden vzorek byl nový. U těchto vzorků se zjišťovalo chemické složení a množství otěrových částic obsažených v oleji. Dále byla změřena hustota a dynamická viskozita. Na základě těchto dvou parametrů se dopočítala kinematická viskozita. Ze všech těchto výsledků byl určen stav degradace daného motorového oleje.This thesis focuses on the description and detection of service degradation of engine oil in agricultural technology. The first part is an introduction to lubricants. Followed by an overview of the classification of motor oils according to their composition and viscosity. In other chapters the thesis deals with the the issue of lubrication of internal combustion engines and further clarification of the causes of penetration of wear particles in the engine. The experimental part of the work examines the motor oil used in the tractor Zetor. Oil samples were taken at intervals of 50 hours . In the beginning there are described the methods and appliances used to determine parameters of the samples . Final results are processed and show in charts. Their valuesdetermine the coefficients of determination R2. A total of eight samples of engine oil MADIT M7 ADS III were used. Seven of the samples were taken from the oil tank of the tractor and one sample was brand new. For these samples the chemical composition was examined as well as the amount of wear particles in the oil . Furthermore, the density and dynamic viscosity were meas-sured. Kinematic viscosity was calculated based on these two parameters. The state of degradation of engine oil was finally determined from all of these results.
Keywords:
degradace oleje; hustota; kovy v motoru; motorový olej; viskozita