Original title:
Student s psychosomatickým onemocněním
Authors:
Popeláková, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem psychosomatického onemocnění, životem a vzděláváním žáka s psychosomatickým onemocněním na SOŠ. Cílem teoretické části je definovat a vysvětit uvedení do tématu z hlediska vývojové psychologie, dále blíže popsat vztah psychiky a těla. Definovat pojem psychosomatika z pohledu medicíny i vědy. Klasifikovat jednotlivé druhy psychosomatických onemocnění a vybraná onemocnění podrobněji přiblížit. Dále charakterizovat stres a předložit jeho spolupůsobení na formování psychiky žáka během studia, včetně působení na imunitu jedince. Vyjmenovat specifické problémy u vybraných psychosomatických poruch a možnosti jejich prevence včetně začlenění individuálních vzdělávacích programů (IVP). Pro zpracování teoretické části bude použita metoda studia odborných literárních zdrojů, tvorba vlastních výpisků a jejich analýza a srovnávání. Cílem praktické části je zmapovat cestu žáka s psychosomatickým onemocněním v období studia na střední odborné škole. Použita bude metoda sběru dat – rozhovory s informanty. Průzkumnou strategii tvoří soubor případových studií. Zpracování dat proběhne kvalitativní analýzou. Informanty jsou jedinci s psychosomatickým onemocněním, kteří již ukončili vzdělávání na SOŠ. Na základě výsledků průzkumu budou formulována doporučení pro pedagogy týkající se zvládání ztíženého vzdělávání žáků v důsledku psychosomatických onemocnění.The bachelor thesis deals with the topic of psychosomatic disorders, life, and education of a pupil with psychosomatic disorder at vocational school. The aim of the theoretical part is to define and explain the introduction to the topic in terms of developmental psychology, to further describe the relationship between the psyche and the body. Define the concept of psychosomatics from the perspective of medicine and science. Classify individual types of psychosomatic disorders and approach selected disorders in more detail. Further characterize stress and present its interaction in shaping the pupil's psyche during the study, including the effect on the individual's immunity. List specific problems at selected psychosomatic disorders and the possibilities of their prevention, including the inclusion of individual educational programs (IVP). The method of studying professional literary sources, creation of own statements and their analysis and comparison will be used for the elaboration of the theoretical part. The aim of the practical part is to map the path of a pupil with a psychosomatic disorder during the period of study at a vocational school. The method of data collection will be used - interviews with informants. The exploration strategy consists of a set of case studies. Data processing will be performed by qualitative analysis. Informants are individuals with psychosomatic disorders who have already completed vocational school education. Based on the results of the survey, recommendations will be formulated for educators regarding the management of difficult education of pupils due to psychosomatic disorders.
Keywords:
adolescence; Difficulties during studies; doporučení pro pedagogickou praxi; IVP; prevence; prevention; průzkum; psychosomatic diseases; psychosomatické onemocnění; psychosomatics; psychosomatika jako věda; pupils and graduates of secondary schools; recommendations for pedagogical practice; research; současnost psychosomatiky; stres; the present of psychosomatics; těžkosti během studia; zdraví a nemoc; žáci a absolventi SOŠ