Original title:
Nové možnosti vzdělávání odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody a jejich motivace ke zvyšování kvalifikace
Authors:
Novotná, Ilona Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje novým možnostem vzdělávání odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody v České republice a jejich motivaci ke zvyšování kvalifikace. Cílem teoretické části práce je seznámení se systémem vzdělávání v rámci Vězeňské služby a se strukturou vězeňské populace s ohledem na dosažený stupeň vzdělání. Stěžejní je představit nové možnosti sekundárního a dalšího vzdělávání ve Věznici Kuřim, definovat pojem motivace, její dělení a zmapovat motivační faktory ve vzdělávání mladých vězňů. V praktické části bylo hlavním cílem zjistit, co motivuje odsouzené ve věku do 26 let tak zvané mladé dospělé, ke zvyšování kvalifikace během výkonu trestu odnětí svobody. Dílčím cílem bylo zjistit, které vzdělávání upřednostňují, důvod jejich výběru a jejich očekávaní ve vztahu k výše uvedeným aspektům. K naplnění cílů praktické části bude použita metoda dotazování. Nástrojem sběru dat bude dotazník navržený pro účely průzkumného šetření. Respondenty budou osoby ve výkonu trestu odnětí svobody ve Věznici Kuřim ve věku od 18 do 26 let. Data z dotazníků budou zpracována za využití popisné statistiky.The bachelor thesis deals with the new possibilities in education of imprisoned convicts in the Czech Republic and their motivation to improve their qualifications. The main objective of the theoretical part is to provide the introduction to the education system within the Prison Service of the Czech Republic and to describe the structure of the prison population with regard to the acquired level of education. The fundamental aspect of the thesis is to introduce new possibilities of the secondary education and further education in the Prison of Kurim, to define the term motivation and its division and to map the motivation factors in education of young prisoners. The main objective of the practical part is to identify what motivates the prisoners up to 26 years of age, so called "young adults", to increase their qualifications while imprisoned. The secondary objective is to ascertain which kinds of education they prefer, the reasons for their preferences and their expectations concerning the abovementioned aspects. To attain the objectives of the practical part the method of query via a questionnaire, which has been designed for the purposes of the research work, has been used. As the respondents, there have been selected the imprisoned convicts in the Prison of Kurim aged 18 to 26. The data obtained by the questionnaire has been processed via the method of the descriptive statistics.
Keywords:
celoživotní učení; mladý dospělý; motivace; odsouzený; vzdělávání dospělých; Vězeňská služba České republiky