Original title:
Trávení volného času žáků střední odborné školy a středního odborného učiliště
Authors:
Nováková, Zdeňka Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na současné možnosti a na způsob trávení volného času žáků střední odborné školy a středního odborného učiliště. Práce mapuje, jestli žáci umí svůj volný čas dostatečně využít a jakým způsobem ho tráví. Jaké možnosti volnočasových aktivit jsou jim v místě bydliště a ve škole k dispozici? Teoretická část popisuje definice volného času, historii využití volného času, funkce volného času a jeho současné možnosti, formy výchovy. V praktické části jsou analyzována data dotazníkového šetření prostřednictvím popisné statistiky, které proběhne mezi žáky střední odborné školy a středního odborného učiliště v Jihomoravském kraji. Metodou teoretické části je studium odborných literárních zdrojů, tvorby poznámek jejich analýza, syntéza a komparace odborných zdrojů. V praktické části bude výzkum proveden metodou dotazníkového šetření. Získané výsledky poslouží jako podklad pro pedagogickou praxi, zejména pro výchovného poradce, učitele a ředitele škol.The Bachelor thesis is focused on the current opportunities and the ways of spending free time of pupils of secondary vocational schools and secondary specialized vocational schools. The thesis surveys, if pupils can use their free time enough, and how they spend it. What options of free time activities are available to them in their place of residence and in their schools? The theoretical part describes definitions of free time, history of usage of free time, functions of free time and its current options, forms of education. The practical part analyzes survey data through descriptive statistics, which will take place between students of secondary vocational schools and secondary specialized vocational schools in South Moravia. The method of the theoretical part is a study of the professional literary sources, notes making, analysis and synthesis of the notes and comparison of vocational sources. In the practical part the research will be carried out by the survey method. The results will serve as a basis for teaching practice, especially for educational counselors, teachers and school principals.
Keywords:
funkce volného času; mimoškolní výchova; volný čas