Original title:
Návrh učebního textu pro obor Bankovnictví a pojišťovnictví SOŠ
Authors:
Stejskalová, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This Bachelor's thesis describes creating didactic aids for secondary schools which provide, conditional and improve course of the teaching process. Objective of the theoretic part is to classify and characterize didactic tools, describes the latest trends and demands for creating didactic aids and their subsequent use in teaching process. Sub-objective is to characterize and define demands for the ac-quisition of key competences of school graduates, especially communicative com-petences. Processing method of the theoretic part is study of specialized litera-ture, analysis, synthesis and comparison of these specialized literary sources fo-cused on material didactic resources, teaching documents and competences in education. The main objective of the practical part is creating teaching aid into practical teaching which provides students learning text for acquisition and con-solidation of communication skills and business communication. Part of the aid is also material for leading the teaching of the communication skills.V bakalářské práci je zpracováno téma tvorby didaktických pomůcek pro střední školy, které zajišťují, podmiňují a zefektivňují průběh vyučovacího procesu. Cílem teoretické části je klasifikovat a charakterizovat didaktické prostředky, popsat nejnovější trendy a požadavky na tvorbu didaktických pomůcek a jejich následné využití ve vyučovacím procesu. Dílčím cílem je charakterizovat a vymezit požadav-ky na osvojování klíčových kompetencí absolventů škol, především kompetencí komunikativních. Metodou zpracování teoretické části je studium odborné litera-tury, analýza, syntéza a komparace těchto odborných literárních zdrojů, zaměře-ných na hmotné didaktické prostředky, učební dokumenty a kompetence ve vzdě-lávání. Hlavním cílem praktické části práce je vytvoření učební pomůcky do prak-tického vyučování, která poskytne žákům učební text pro získávání a upevňování komunikačních dovedností a obchodní komunikace. Součástí pomůcky je i materi-ál pro vedení výuky komunikačních dovedností učitelem.
Keywords:
didaktické prostředky; klíčové kompetence; komunikační dovednosti; odborné kompetence; praktické vyučování; střední škola; textové pomůcky