Original title:
Vzdělávání jedinců s poruchou autistického spektra na střední škole
Authors:
Dvořáková, Jitka Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V bakalářské práci bude zpracováno téma vzdělávání jedinců s poruchou autistického spektra na střední škole. Cílem teoretické části je shrnout možnosti vzdělávání jedinců s PAS v Jihomoravském kraji na základě porovnání jednotlivých názoru autorů a školské legislativy. Podklad budou tvořit informace, které objasní současnou situaci v poskytování poradenských služeb a péče pro jedince s PAS. Dále budou uvedena poradenská zařízení, která mohou jedinci s PAS v Jihomoravském kraji navštěvovat. Také budou zpracovány informace o možnostech inkluzívního vzdělávání a principy práce, které se u jedinců s PAS při výchově a vzdělávání používají. V teoretické části bude definován pojem autismus, jeho etiologie, triáda příznaků, jednotlivé typy žáků a kognitivní procesy jedinců s touto poruchou. Pro zpracování teoretické části bude použita metoda analýzy a syntézy dostupných informací, studium odborné literatury a srovnávání statistických údajů. V praktické části je hlavním cílem odhalit problémy, se kterými se učitelé a pedagogičtí pracovníci mohou při integraci a vzdělávání jedinců s PAS na středních školách setkat. Dílčím cílem je zjistit názory asistentů pedagoga na vzdělávání jedinců s autismem na střední škole a seznámit s individuálními vzdělávacími plány, které zkoumaní žáci při vzdělávání používají. K naplnění dílčího cíle bude použita metoda rozhovoru s asistenty pedagoga. K naplnění hlavního cíle bude použita dotazníková metoda. Nástrojem sběru dat bude dotazník, který bude směřovat k zjištění problémů, se kterými se učitelé a pedagogičtí pracovníci při integraci a vzdělávání žáků s PAS potýkají. Respondenty budou učitelé střední zahradnické školy Rajhrad, kteří se podílí na vzdělávání zkoumaných jedinců s PAS. Výsledky dotazníkového šetření budou tvořit strukturu rozhovoru s odborníkem ze SPC Brno Štolcova. Data z dotazníků a rozhovorů budou analyzována a vyhodnocena tak, aby mohla být vytvořena příručka pro učitele středních škol, kteří pracují s jedinci trpící poruchou autistického spektra.My bachelor thesis deals with secondary education of people diagnosed with Autism spectrum disorder (ASD). The aim of my theoretical part is to summarize the education possibilities for ASD children in South Moravia region based on comparison of particular opinions of different authors and school legislation. The information will clarify the current situation concerning counselling services for ASD patients. There will be also listed counselling offices in South Moravia available for ASD patients. ADS patients' possibilities of inclusive education and principles of work with them used during upbringing and educating will also be analysed. The theoretical part also includes the definition of autism, its etiology, a triad of symptoms, particular kinds of students and cognitive processes of people suffering from this disorder. The analysis and synthesis of available information, reference literature study and comparison of statistic data will be used in the theoretical part. The practical part targets at revealing the problems teachers and other pedagogical staff might be experiencing while integrating and educating ASD students at secondary school. One of the fractional aims is also collect the opinions of pedagogical assistants -- what they think of secondary education of ADS individuals, how they prepare the individual curricula of students. To get this information dialogues with pedagogical assistants will be used. As far as the main object of the thesis is concerned, questionnaires collecting data will be used. It will be aimed at problems teachers and their assistants are facing while integrating ASB students. Respondents are teachers of the "Střední zahradnická škola" in Rajhrad who participate in educating the above mentioned students. The results of questionnaire survey will be the base line for a dialogue with a specialist from Specialized Pedagogical Centre in Brno (Štolcova street). The obtained data will be analysed and interpreted so that the outcome of the whole survey could form a handbook for secondary school teachers who work with ASD students.
Keywords:
autismus; pervazivní vývojové poruchy; vzdělávací systém ČR