Original title:
Metody alternativní a augmentativní komunikace se žáky s poruchou autistického spektra
Authors:
Horká, Olga Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Abstrakt Název: Metody alternativní a augmentativní komunikace se žáky s poruchou autistického spektra. Autor příspěvku: Olga Horká Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Lucia Kvasková Bakalářská práce je zaměřena na autismus, náhradní komunikační systémy a problémové chování. Cílem práce je zjistit, jaké metody alternativní a augmentativní komunikace (AAK) v komunikaci s žáky s poruchou autistického spektra (PAS) pedagogové využívají a zjistit, zda metody AAK podle jejich názoru zlepšují práci se žáky s PAS a pomáhají při řešení problémového chování. Teoretická část se zaměřuje se na pojem autismus, jeho symptomy a stručně charakterizuje poruchy autistického spektra. Dále se věnuje komunikaci, vymezení problémového chování u jedinců s PAS a metodám AAK, které může učitel využít. Na základě studia dostupných literárních zdrojů bude metodikou při tvorbě teoretické části analýza a syntéza. Praktická část je zaměřena na zpracování dotazníku, který byl sestaven na základě odborné literatury, byla použita metoda kvantitativního výzkumu dotazo-vání a technika písemného dotazníku. Průzkumné šetření bude realizováno formou dotazníku. Průzkumný vzorek budou tvořit pedagogové Střední školy F. D. Roosevelta Brno, Autistické školy Brno, Základní školy a Střední školy Březejc, Základní školy speciální a Praktické školy Černovice a Mateřské školy, základní školy a praktické školy v Boskovicích. Získaná data budou analyzovaná a vyhodnocena. Z jejich výsledků budou následně formulována doporučení pro pedagogickou praxi vztahující k využití metod AAK u žáků s PAS.Abstract Title: Methods of alternative and augmentative communikation for autistic pupils. Author: Olga Horká Supervisor: Mgr. Lucia Kvasková This dissertation focuses on people with autism, problematic behavior and alternative ways of communication for these people. The aim of the dissertation is to find out what methods of alternative and augmented communication (AAC) are used by pedagogues working with autistic pupils. Additionaly, it is also trying to find out whether the methods of AAC are a useful tool in dealing with this proble-matic behaviour according to the teachers’ opinion. The theoretical part is looking at the issues of autism and aims to describe the concept of autism and its sym-ptoms as well as classification and brief characterisation of disorders of the autistic spectre. Communication, definition of the autistic spectre, problematic behaviour of individuals with autism, education of these individuals in Czech Republic and methods available to use by teachers are also discussed. The methods used are based on the previous studies regarding this topic and include analysis and synthesis. Practical part focuses on processing a questionnaire that was put together by reviewing available academic literature. Quantitative method of research was used to find out what methods of AAC are currently being used by teachers wor-king with autistic pupils and which of these are regarded as helpful. The research will be done by questionnaires. The research team will be comprised of pedagogues from high school F. D. Roosevelt Brno, Autistic school Brno, elementary and high school Březejc, elementary special and practical school Černovice and nursery and elementary school Boskovice. Acquired data will be analysed and evaluated. Suggestions for pedagogical practice related to AAC methods at autistic pupils will be based on the results.
Keywords:
alternativní a augmentativní komunikace; komunikace; pedagog; poruchy autistického spektra; problémové chování