Original title:
Vzdělávání žáků se sluchovým postižením na speciálních středních školách
Authors:
Řimková, Jolana Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této bakalářské práce je objasnit problematiku vzdělávání žáků středních škol se sluchovým postižením. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část objasňuje problematiku vzdělávání žáků se sluchovým postižením. V teoretické části je charakterizováno a definováno sluchové postižení, dále je pozornost věnována komunikaci žáků se sluchovým postižením a vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Praktická část je vztažena k realizovanému kvantitativnímu průzkumnému šetření, jehož záměrem je zjistit z jakého důvodu si žáci se sluchovým postižením vybrali svou střední školu dále zjistit, jaký je přístup učitelů k žákovi se sluchovým postižením a jaká opatření jsou využívána při vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Na základě výsledků šetření je navrženo doporučení pro pedagogickou praxi.The aim of this bachelor thesis is to clarify the issue of education of pupils in secondary schools with hearing impairment. The bachelor thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part explains the issue of education of pupils with hearing impairment. In the theoretical part the hearing impairment is characterized and defined, attention is paid to communication of pupils with hearing impairment and education of pupils with hearing impairment. The practical part is related to the quantitative research survey, which aims to find out why students with hearing impairment have chosen their secondary school to find out what is the approach of teachers to a pupil with hearing impairment and what measures are used in the education of pupils with hearing impairment affliction. Based on the results of the survey, recommendations for pedagogical practice are proposed
Keywords:
inkluze; integrace; komunikace; Sluchové postižení; vzdělávání; výchova