Název:
Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na SŠ z pohledu učitelů
Autoři:
Sýkorová, Iva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se bude zabývat vzděláváním žáků se specifickými poruchami učení na SŠ z pohledu učitelů. Cílem teoretické části bude definovat specifické po-ruchy učení, klasifikovat jejich příčiny vzniku, symptomy, možnosti diagnostiky, pomoc a nápravu. Dále bude vymezen legislativní rámec a jeho nové inovace ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozornost se zaměří také na práci pedagogů se žáky se specifickými poruchami učení, způsoby komunikace s nimi a spolupráci s asistentem pedagoga. Pro zpracování teoretické části baka-lářské práce bude použita analýza a syntéza odborných literárních zdrojů se za-měřením na problematiku žáků se specifickými poruchami učení a chování. V praktické části bude cílem zjistit, zda mají učitelé dostatek informací o poru-chách učení, zda žáci z jejich pohledu zvládají vzdělávání, jaké výukové metody upřednostňují, jaká je spolupráce s odborníky. K naplnění cíle bude použita meto-da dotazníkového šetření tedy kvantitativní průzkum. Respondenty budou učitelé dvou středních škol, konkrétně půjde o Střední školu gastronomickou Adolpha Kolpinga a Střední školu potravinářskou a služeb Brno, Charbulova, kde mají zku-šenosti se vzděláváním žáků s poruchami učení. Data z dotazníků budou vyhod-nocena pomocí deskriptivní statistiky. Závěry dotazníkového šetření budou sloužit jako základ pro vypracování Doporučení pro pedagogickou praxi.The bachelor thesis will deal with the education of pupils with specific learning disorders at secondary schools from the teachers’ point of view. The aim of the theoretical part is to define specific learning disabilities, to classify their origins, symptoms, diagnostics possibilities, help and remedy. Furthermore, the legislative framework and its new innovations in the education of pupils with special educa-tional needs will be defined. Attention will also be paid to the work of teachers with pupils with specific learning disabilities, the ways of communicating with them and cooperation with a teacher assistant. The analysis and synthesis of spe-cialized literary sources will be used for the theoretical part of the baccalaureate work with a focus on the problems of pupils with specific learning and behav-ioural disorders. In the practical part, the aim is to find out if teachers have enough information about learning disorders, how pupils do from their point of view manage education, what teaching methods they favour, how cooperation with experts is established. A quantitative survey will be used to meet the target. Respondents will be teachers of two secondary schools, specifically Secondary Gastronomical School of Adolph Kolping and Secondary School of Food and Ser-vices Brno, Charbulova, where they have experience with the education of pupils with learning disabilities. Questionnaire data will be evaluated using descriptive statistics. The conclusions of the questionnaire survey will serve as a basis for the formulation of the Recommendations for Pedagogical Practice.
Klíčová slova:
asistent pedagoga; pedagog; specifické poruchy učení; žáci