Original title:
Proenvironmentální postoje a chování žáků vybraných středních odborných škol
Authors:
Stehnová, Eva Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá environmentálními postoji a deklarovaným chováním žáků vybraných středních odborných škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části bylo na základě odborných zdrojů provést shrnutí zkoumané problematiky. Cílem praktické části bylo zjistit, jaké postoje zaujímají žáci na středních odborných školách k environmentální problematice. Dalším cílem je zjištění, zda jejich jednání je v souladu s deklarovanými postoji. Metodou praktické části je dotazování s technikou dotazníku, který je založen na Likertově škále. Dotazníky byly administro-vány na dvě střední odborné školy. Jednalo se o školu s environmentální profilací a bez environmentální profilace. V závěru práce je provedeno zhodnocení výsledků průzkumu a uvedeno doporučení pro pedagogickou praxi. Žáci obou škol zaujímají k environmentální problematice proenvironmetální postoj. Chování žáků vybraných škol není vždy v souladu s deklarovanými proenvironmentálními postoji.This thesis deals with the environmental attitudes and declared behavior of pupils of selected secondary technical schools. This work is divided into theoretical and practical part. The aim of the theoretical part was based on technical sources to make a summary of examined issues. The aim of practical part was to find out what pupils attitud in secondary technical schools for environmental issues. Another aim is to determine whether their conduct is consistent with the declared positions. Questioning a questionnaire technique is main method of practical part in this thesis. The questionnaire is based on the Likert scale. Questionnaires were administered at two secondary technical schools. It was a school with environmental profiling and without environmental profiling. Evaluation results survey is carried out and recommendations for educational practice is stated in the end of this thesis. Pupils from both schools occupy proenvironmental attitude on environmental issues. Behavior of students from selected schools aren´t in line with the declared proenvironmental attitudes.
Keywords:
antropocentrismus; biocentrismus; environmentální vzdělávání; proenvironmentální chování; proenvironmentální postoje; výchova a osvěta