Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > University student perception of selected cultural ecosystem services provided by rivers in chilean cities: comparative study
Original title:
University student perception of selected cultural ecosystem services provided by rivers in chilean cities: comparative study
Authors:
Puškárová, Michelle Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis aims to investigate and compare the perception of university students regarding the cultural ecosystem services (CES) offered by rivers Calle-Calle and Elqui in cities Valdivia and La Serena in Chile. The focus is to map the diverse benefits provided by rivers, with particular emphasis on four key groups of CES: recreational, educational, aesthetic/inspirational and a sense of place. The analysis includes an examination of the geographical positions of the cities and the rivers within them, accessibility factors and the overall surroundings. To achieve these objectives, a literature review is conducted, with a special focus on ecosystem services, cultural ecosystem services and the role of rivers. Furthermore, the literature review is supported by primary data collection – a questionnaire. Despite distinctive characteristics of the two places, the results suggest that the river is a significant element of beauty and the identity of the area for both respondent groups, no matter the aggravated accessibility to the river, lack of or limited perception of cultural events connected to the river or other conditions that might be affecting it (e. g. drying out of Elqui river). Overall, understanding the cultural importance of rivers could lead to more holistic approaches that consider not only the ecological but also the social and cultural dimensions of rivers.Tato práce si klade za cíl zkoumat a porovnávat vnímání univerzitních studentů ohledně kulturních ekosystémových služeb (CES) poskytovaných řekami Calle-Calle a Elqui ve městech Valdivia a La Serena v Chile. Zaměřuje se na mapování různorodých benefitů poskytovaných řekami, s důrazem na čtyři klíčové skupiny CES: rekreační, vzdělávací, esteticko-inspirační a pocit místa. Analýza zahrnuje zkoumání geografických pozic měst a řek v nich, faktory dostupnosti a celkového okolí. Pro dosažení těchto cílů je proveden přehled literatury, s důrazem na ekosystémové služby, kulturní ekosystémové služby a roli řek. Kromě toho je literární přehled podpořen primární sbírkou dat - dotazníkem. Navzdory odlišným charakteristikám obou míst naznačují výsledky, že řeka je významným prvkem krásy a identity oblasti pro obě skupiny respondentů, bez ohledu na ztíženou přístupnost k řece, nedostatek nebo omezené vnímání kulturních událostí spojených s řekou nebo podmínky, které by na ni mohly působit (např. vysychání řeky Elqui). Celkově chápání kulturní důležitosti řek může vést k holističtějším přístupům, které zohledňují nejen ekologické, ale také sociální a kulturní rozměry řek.
Keywords:
Calle-Calle; comparative study; cultural ecosystem services; Elqui; komparativní studie; kulturní ekosystémové služby; La serena; La Serena; perception; studenti; students; Valdivia; vnímaní