Original title:
Jazyk a spotřebitelské chování: ekonomické rozhodování u vzorku bilingválních spotřebitelů
Authors:
Kosíková, Renata Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem behaviorální ekonomie a blíže se zaměřuje na odlišnosti v rozhodování spotřebitelů, které je podmíněno rodným či cizím jazykem českých respondentů. Cílem práce bylo zjistit, zdali užití cizího jazyka ovlivňuje rozhodování. Data byla získána survey experimentem, kterého se zúčastnilo 283 respondentů. V práci byly užity metody efektu zarámování (Asijská nemoc, finanční krize), psychologického účetnictví (ztráta vstupenek/peněz, sleva), averze k riziku (Holt-Laury test) a k nejednoznačnosti (Ellsbergův paradox). Efekt cizího jazyka se zcela projevil ve valné většině situací a je zřejmé, že cizí jazyk vede ke snížení heuristických předsudků v rozhodování. Dále bylo zjištěno, že i když jsou respondentům představeny obě otázky jednoho efektu nemá to ve většině případů vliv na výběr odpovědí. V práci byla provedena také explorace zaměřená na gender a profesní stav respondentů a u některých skupin byly zjištěny rozdíly.This diploma thesis deals with the topic of behavioural economics and focuses on the differences in consumer decision-making which is conditions by the native or foreign language of Czech respondents. The aim of the diploma thesis is to find out whether the impact of a foreign language is influenced decision-making. Data were obtained from a survey experiment in which 283 respondents were tested on different types of decision-making problems. Within the diploma thesis, the following methods have been implemented: framing effect (Asian disease, financial crisis), psychological accounting (loss of tickets/money, discount), risk aversion (Holt-Laura test) and ambiguity aversion (Ellsberg's paradox). The effect of a foreign language has been fully manifested in most situations, and it is clear that a foreign language leads to a reduction in heuristic biases in decision-making. Furthermore, it was found that although the respondents are introduced to both questions of one effect, it does not affect the choice of answers in most cases. Exploration focused on the gender and professional status of the respondents was also performed in this work and showed differences in some groups
Keywords:
behaviorální ekonomie; behavioural economics; cizí jazyk; decision-making process; foreign language; native language; rodný jazyk; rozhodování