Original title:
Uvádění na trh potravin s využitím hmyzího proteinu jako potraviny nového typu: návrh a rozpočet marketingové strategie
Authors:
Ukropcová, Helena Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá analýzou trhu s hmyzem jako potravinou nového typu dle nařízení Evropské unie 2015/2283. Zaměřuje se na trh a kulturu obdobné České republice, tedy na Evropu a Spojené státy americké. Hlavním cílem je vytvo-ření marketingové strategie pro konkrétní českou začínající firmu. Marketingová strategie je vytvořena na základě analýzy vnějšího a vnitřní prostředí. Faktory vněj-šího i vnitřního prostředí byly zhodnoceny pro současnost a blízkou budoucnost. Na základě těchto analýz byla vytvořena rozšířená SWOT matice jejímž výstupem byl návrh marketingové strategie. Firma, pro niž je kampaň tvořena, je mladá, proto se počítá s minimálními náklady na marketing a propagaci. Většina propagace je ve-dena online formou. Závěrem je vyčíslení nákladů na první půl rok, který je podložen konkrétními cenami z trhu práce.This bachelor thesis deals with the analysis of insect as a novel food in accordance with the EU regulation 2015/2283. It focuses on a market and culture similar to those in the Czech Republic, which implies Europe and the United States. The main objective of the thesis is to create a marketing strategy for a specific Czech starting company. This marketing strategy is originated based on the analysis of the outer and inner business environment. The factors of the outer and inner environment were assessed for the present and for the near future. On the bases of these analyses a SWOT analysis was created, whose output was the design of the marketing strat-egy. Since the company for whom this campaign was created is new at the market, only minimal expenses for marketing and promotion are expected. The majority of the promotion is run in an online form. The conclusion consists of calculation of the expenses for the first six months, which are grounded on factual prices from the la-bour market.
Keywords:
analýza prostředí; business environment analysis; edible insect; jedlý hmyz; marketing strategy; marketingová strategie; niche market; nika na trhu; novel food; PESTE analysis; PESTE analýza; potraviny nového typu; social networks; sociálni sítě; SWOT analysis; SWOT matice