Original title:
Rizikové chování na střední odborné škole
Authors:
Zapletalová, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem mojí bakalářské práce se stalo rizikové chování na střední odborné škole. Cílem práce tedy bylo poznat, popsat a interpretovat míru rizikového chování u žáků na vybrané škole. Pro řešení této problematiky byl vybrán průzkum založený na kvantitativním přístupu. Hlavní metodou se stala forma dotazníku, a to v papírové podobě. Mezi účastníky výzkumu náleželi žáci střední odborné školy v Olomouckém kraji a výzkum zahrnoval žáky 1.–4. ročníků. Distribuce započala začátkem března 2022 a sběr dat byl ukončen koncem března 2022. Celkem se zúčastnilo 72 žáků. Získané odpovědi byly přepsány a uspořádány v programu MS Excel, kde proběhlo i jejich následné vyhodnocení pomocí absolutní a relativní četnosti. Některé otázky byly vyhodnoceny i v rámci pohlaví. Žádný dotazník nebyl při vyhodnocování vyřazen. Výsledky výzkumu přinesly následující: 33,33 % respondentů již šlo za školu, nejvíce užívanou návykovou látkou byl alkohol, nejčastější nelátkovou závislostí se staly sociální sítě, 59,72 % se již setkalo se šikanou – nejčastěji v pozici diváka a oběti, 25 % bylo obětí kyberšikany a 2,78 % ji samo zinscenovalo, nejčastější kriminální chování je krádež a vandalismus, 27,78 % se potýkalo se sexuálním obtěžováním, 20,83 % drží dietu pro úpravu hmotnosti, 81,94 % pociťuje ve škole bezpečí. Z průzkumu tedy vyplývá, že nejvíce se respondenti setkávali se šikanou, poté provozovali záškoláctví, následně se potýkali se sexuálním obtěžováním a poté s kyberšikanou. Na základě pozorování bylo taktéž zjištěno, že ženám se jednotlivé formy rizikového chování stávaly častěji či jim více propadaly ve srovnání s muži.The topic of my bachelor thesis was risky behaviour at a secondary vocational school. Therefore, the aim of the thesis was to identify, describe and interpret the level of risky behaviour in the students at the selected school. A research based on a quantitative approach was chosen to address this issue. The main method was a questionnaire, in paper form. The participants of the research included the students of a secondary vocational school in the Olomouc region and the research included pupils of grades 1–4. Distribution began in early March 2022 and data collection was completed by the end of March 2022. A total of 72 pupils participated. The responses obtained were transcribed and organized in MS Excel, where subsequent evaluation was also carried out using absolute and relative frequencies. Some questions were also evaluated within gender. No questionnaire was discarded during the evaluation. The results of the research yielded the following: 33.33% of the respondents had already skipped school, alcohol was the most commonly used substance, social networking was the most common non-substance addiction, 59.72% had already experienced bullying - most often as a bystander and victim, 25% have been a victim of cyberbullying and 2.78% have self-staged it, the most common criminal behavior is theft and vandalism, 27.78% have experienced sexual harassment, 20.83% are on a weight loss diet, 81.94% feel safe at school. Thus, the survey shows that respondents experienced bullying the most, followed by truancy, then sexual harassment and then cyberbullying. Based on observations, it was also found that women were more likely to be exposed to particular forms of risky behaviour or applied them more compared to men.
Keywords:
adolescence; factors influencing risk behavior; forms of risk behavior; formy rizikového chování; prevence; prevention; risk behavior; rizikové chování; činitelé ovlivňující rizikového chování