Original title:
Mladý člověk jako produkt vlivů sociálního světa
Authors:
Raffayová, Diana Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vlivy širšího sociálního prostředí na mladého jedince. Závěrečná práce se dělí na dvě části, teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je na základě odborných zdrojů shrnutí zkoumané problematiky a vymezení pojmů: prostředí a jeho vlivy na mladého jedince, rodinné prostředí, školní prostředí,interkulturní rozdíly a mezilidské vztahy, životní styl a volný čas. Teoretická část tvoří obecnou charakteristiku, která spočívá v přiblížení a zmapování vlivů prostředí, jeho činitelů na jedince v průběhu života. Metody teoretické části jsou studium a využití dostupných odborných literárních zdrojů, srovnání, analýza a syntéza. Cíl praktické části je zjištění postojů, hodnot, problémů, posuzování vlastního života a perspektiv, podoby prožívání volného času žáků na vybrané střední škole. Metodou praktické části je dotazníkové šetření. Dotazníky byly administrovány mezi žáky vybrané střední školy v Jihomoravském kraji. Zjištěná data jsou vyhodnocována jednoduchými statistickými metodami znázorněná grafy a tabulkami. Zízkané poznatky poslouží k doporučení pro pedagogickou praxi, diskuzi a závěrečnému shrnutí.The bachelor thesis deals with social surroundings effects to a young individual. The conclusion work is divided for two parts; theoretical one and practical one. The theoretical goal is resume of researched issues and defining of the terms according to the expert source: surroundings and the influence to the young individual, family surroundings, school surroundings, intercultural differences and interpersonal relationships, life style and free time. Theoretical part deals with general characteristic which lean against on better understanding and mapping out surroundings effects, influence of surrounding factors to the individual during his life. Methods of the theoretical part are studying and using all of the available literature source, their comparison, analysis and synthesis. The goal of the practical part is ensuring of attitudes, values, problems, the self-life assessment and perspectives, types of the pupil's free time enjoying on the choosing high school. Method of the practical part is a questionnaire investigation. The questionnaire was sending to pupils of the choosing high schools in South-Moravian region. Detected data are evaluated by simple statistic methods shown with the graphs and tables. Detected data will help to recommendation for pedagogic practice, discuse and for final conclusion.
Keywords:
interkulturní rozdíly; rodinné prostředí; sociální stratifikace; společnost; volný čas; školní prostředí; životní styl