Original title:
Výskyt naučené bezmocnosti mezi žáky střední odborné školy z pohledu učitelů
Authors:
Kramárová, Dorota Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce je fenomén naučené bezmocnosti mezi žáky střední odborné školy z pohled učitelů. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s tématem práce a rešerše odborné, převážně zahraniční literatury, která se zabývá fenoménem naučené bezmocnosti. Teoretická část dále obsahuje deskripci prvních výzkumů, které byly prováděny na zvířatech a následně lidech a koncept naučené bezmocnosti potvrzovaly. V neposlední řadě jsou zde popsány navazující studie, které využily konceptu naučené bezmocnosti a promítli ji do více specifických směrů a na závěr jsou zde vymezeny zásadní teorie a koncepty z oblasti pozitivní psychologie, které by mohly sloužit jako prevence fenoménu naučené bezmocnosti. Ve druhé (praktické) části je zkoumán fenomén naučené bezmocnosti z pohledu učitele střední odborné školy. Pro zkoumání bylo vytvořeno dotazníko-vé šetření, které analyzuje povědomí učitelů středních odborných škol o fenomé-nu naučené bezmocnosti mezi žáky a jeho dopady na žáky.Topic of the thesis is the phenomenon of learned helplessness among students of secondary vocational schools from the view of teachers. Theoretical part defines basic concepts related to the topic of the work and research expertise of especial-ly foreign literature that explores the phenomenon of learned helplessness. The-oretical part also contains a description of the first studies that have been con-ducted on animals and subsequently in humans and confirmed the concept of learned helplessness. Finally, there are described follow-up studies, which have used the concept of learned helplessness and reflected it to more specific direc-tions and in conclusion there are also defined fundamental theories and concepts from the field of positive psychology, which could be used as a prevention of phenomenon of learned helplessness. In the second (practical) part the work examines the phenomenon of learned helplessness from the perspective of teachers from secondary vocational schools. For the examination was created a survey, which analyses the awareness of teachers from secondary vocational schools about the phenomenon of learned helplessness among students and its impact on students.
Keywords:
dospívání; naučená bezmocnost; střední škola