Original title:
Analýza výstupních parametrů zážehového motoru provozovaného na etanol a benzín
Authors:
Čech, Ondřej Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma "Analýza výstupních parametrů zážehového motoru provozovaného na etanol a benzín", se zaměřuje na problematiku provozování motorových vozidel na palivové směsi etanolu a benzínu. Teoretická část popisuje využívání biopaliv jako paliva pro spalovací motory v automobilovém průmyslu a zároveň se zaměřuje na využívání bioetanolu, uplatňovaného jako alternativní palivo pro zážehové motory. Praktická část je zaměřena na hodnocení výsledných změn výstupních parametrů zážehového motoru osobního automobilu provozovaného na palivo předepsané výrobcem a na palivo tvořené směsí etanolu a benzínu v poměru 1:1. Na základě výsledků praktického měření bylo zjištěno, že při spalování směsi etanolu a benzínu došlo k výraznému poklesu obsahu škodlivých emisí ve výfukových plynech, ale také i k poklesu výkonu a točivého momentu motoru ve srovnání s benzínem. Vzhledem k rozdílným vlastnostem etanolu a benzínu je nutné při spalování etanolu resp. jeho směsí zabezpečit vetší množství vstřikovaného paliva. Zvýšení vstřikované dávky paliva má za následek vyšší spotřebu paliva.Diploma thesis on "Analysis of output parameters spark ignition engine operated on ethanol and gasoline", focuses on the issue of the operate of motor vehicles on the fuel mix of ethanol and gasoline. The theoretical part describes the use of biofuels as a fuel for internal combustion engines in the automotive industry and simultaneously focuses on the use of bioethanol, applied as an alternative fuel for spark ignition engines. The practical part is focused on evaluating the resulting changes of output parameters of the spark ignition engine of a car operated on fuel specified by the manufacturer and fuel consisting of a mixture of ethanol and gasoline at a ratio of 1:1. Based on the results of practical measurement it has been found, that during combustion mixtures of ethanol and gasoline has decreased significantly the content of harmful emissions in the exhaust gases, but also to a decline in performance and torque of the engine in comparison with gasoline. Due to the different properties of ethanol and gasoline is required when combustion of ethanol resp. its mixture to secure greater quantity of fuel injected. The increase of injected fuel results in higher fuel consumption.
Keywords:
benzín; bioetanol; biopaliva; zážehový motor