Original title:
Význam environmentální výuky poskytované NP Podyjí ve venkovských školách
Authors:
Peřinková, Veronika Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce analyzuje význam výukových programů a environmetální osvěty na venkovských základních školách. Práce se soustředí na identifikaci problémů a jejich nápravu v rámci výukových programů a materiálů poskytovaných Správou NP Podyjí. V práci je použita komparativní metoda, metoda dotazníkového šetření, SWOT analýza a vyhodnocení pomocí vybraných statistických metod. Z dosažených výsledků lze konstatovat, že environmentální výuka poskytovaná NP Podyjí, je významným přínosem pro vzdělání žáků na vybraných školách. Další výsledky poukazují na nedostatek výukových programů pro 2. stupeň základních škol a nedostatečné zajištění materiálů pro návštěvy NP Podyjí bez průvodců. Na základě získaných výstupů lze nyní navrhnout konkrétní formy doplnění environmentálních programů a materiálů pro uvedené kategorie příjemců.The diploma thesis analyses the importance of educational programs and environmental education in the rural primary schools. The thesis concentrates on the identification of problems and their solutions within the framework of the educational programs and materials, provided by Správa národního parku Podyjí (Podyjí National Park Administration). The work has used comparative method, questionnaire survey method, SWOT analysis and evaluation applying selected statistical methods. On the basis of reached results the fact can be stated that the importance of environmental education, supported by the national park Podyjí, constitutes a strong contribution to the education of pupils in the selected schools. Other results indicate the lack of educational programs for the second stage of the elementary education and insufficient provision of materials to visit Podyjí national park without guides. On the basis of achieved outputs, the specific forms can be designed to complete the portfolio of environmental programs and materials for the mentioned groups of recipients.
Keywords:
ekologická výchova; environmentální osvěta; Národní park Podyjí; venkov; výukový program; základní škola