Original title:
Právní aspekty product placementu v České republice
Authors:
Kuchaříková, Lidmila Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Kuchaříková, L. Právní aspekty product placementu v České republice. Bakalářská práce. Brno: Mendelova univerzita, 2015. Tato práce se zabývá právní úpravou reklamy v České republice s konkrétním zaměřením na product placement. V literární rešerši jsou analyzovány zákony, které regulují reklamu v České republice. Dále se tato část zabývá samoregulací reklamy a využitím product placementu v marketingové komunikaci. Praktická část se zabývá product placementem v Evropské unii. Dále jsou v této části analyzovány jednotlivé příklady product placementu, u kterých je zkoumána jejich právní nezávadnost, případně dopad na spotřebitele. Další kapitola je věnována postavení Evropské spotřebitelské organizaci k product placementu. Na základě zjištěných informací jsou dedukovány příležitosti a rizika product placementu pro zasažené skupiny. V poslední části práce jsou navrženy postupy pro vytváření právně bezchybného product placementu.Kuchaříková, L., Product placement in the legal system of the Czech Republic. Bachelor thesis. Brno: Mendel University, 2015.This bachelor thesis is concerned with advertising in legal system of the Czech Republic, namely with product placement. In the part of the literary research the regulation of advertising in the Czech Republic is analysed. This part is also concerned with self-regulation of advertisement and use of product placement in marketing communication. Practical part is concerned with product placement in the European Union. Individual examples of product placement are also analysed in this part. Analysis focuses especially on respecting the law and the effect on a consumer. Next chapter is dealing with the attitude of The European Consumer Organization to product placement. On the basis of discovered information the opportunities and risks of product placement connected to influenced groups are deduced. The last part suggests process of creating product placement in accordance with law.
Keywords:
audiovizuální dílo; marketingová komunikace; product placement; regulace reklamy; umístění produktů