Název:
Adaptační kurzy pro žáky středních odborných škol
Autoři:
Střešňáková, Eva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V bakalářské práci je zpracováno téma adaptačních kurzů pro žáky středních odborných škol. V teoretické části práce je vymezen pojem adaptační kurz a jeho zařazení v rámci zážitkové pedagogiky. Syntetizovány jsou dostupné teoretické poznatky o adaptačních kurzech. V teoretické části je dále věnována pozornost problematice sociálních vztahů a rolí ve školní třídě, možnostem jejich ovlivňování prostřednictvím adaptačních kurzů. Metodami použitými pro zpracování teoretické části jsou studium odborných literárních zdrojů, tvorba výpisků a jejich analýza, srovnání a syntéza. Praktickou část tvoří dvě pasáže. Cílem první je vytvoření vlastního návrhu adaptačního kurzu pro žáky prvních ročníků středních odborných škol, vypracování metodiky pro učitele -- realizátory adaptačního kurzu a uskutečnění navrženého adaptačního kurzu. Cílem druhé části je evaluace adaptačního kurzu formou dotazníkového šetření u žáků, kteří se adaptačního kurzu zúčastnili. V dotazníkovém šetření je zjišťováno celkové hodnocení adaptačního kurzu z pohledu žáků.This bachelor thesis is concentrated on the topic of adaptation courses for the pupils of secondary vocational schools. In the theoretical part, the term adaptation course together with its inclusion into experiential learning is defined. Available theoretical findings about adaptation courses are synthesized. Attention is also given to the issue of social relations and roles in a school class and the options of interaction using the adaptation courses. The methods used for processing the theoretical part are the study of literary sources, using the created notes and the synthesis. The practical part is consisted of two parts. The first part is creating own design of an adaptation course for the pupils of the first year of the secondary vocational schools, creating appropriate methodology for teachers -- implementers of the adaptation courses and realization of the designed adaptation course. The aim of the second part is evaluation of the adaptation course by means of a questionnaire given to pupils who attended the adaptation course. In the questionnaire, total evaluation of the adaptation course is investigated from the pupils' point of view.
Klíčová slova:
adaptační kurz; sociální vztahy; zážitková pedagogika