Original title:
Zkušenosti učitelů se žáky s mentálním postižením na Střední škole hotelové a služeb Kroměříž
Authors:
Pospíchal, Tomáš Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V bakalářské práci bude zpracováno téma zkušenosti učitelů se žáky s mentálním postižením na Střední škole hotelové a služeb Kroměříž. Cílem teoretické části je definovat mentálním postižením, se zaměřením na jeho etiologii, projevy, způsoby diagnostiky a možnosti jeho kompenzace ve středoškolském prostředí. Pro zpra-cování teoretické části bude použita metoda analýzy a syntézy dostupných infor-mací, studium odborné literatury a srovnávání statistických údajů. V praktické části je hlavním cílem je zjistit, jaké zkušenosti mají učitelů Střední škole hotelové a služeb Kroměříž se vzděláváním žáků s mentálním postižením. Tyto zkušenosti budou zobecněny formou doporučení a zásad vzdělávání žáků s mentálním postižením, které budou moci, v určitém rozsahu, aplikovat i jiní uči-telé a školy. K naplnění cíle bude provedena analýza dokumentů školy a použita metoda rozhovoru. Nástrojem sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor. Respondenty budou učitelé Střední škole hotelové a služeb Kroměříž, kteří učí žáky s mentálním postižením. Data z analýzy dokumentů a rozhovorů budou analyzována a vyhod-nocena tak, aby mohla vzniknout doporučení a zásady vzdělávání žáků s mentálním postižením.In the thesis will be processed topic of the experience of the teachers with the mental afflicted students at the Secondary hotel school and services in Kroměříž. The aim of the theoretical part is to define by the mental infliction, focused on its etiology, symptoms, methods of diagnosis and the possibilities of compensation in the environment of the Secondary school. For the processing of the theoretical part will be used method of analysis and synthesis of available information, study of the professional literature and comparison of the statistical data. In the practical part it is the main aim to find experience of the teachers with the education of the students with mental disability at the Secondary hotel School and services in Kroměříž. These experiences will be generalized by the form of recommendations and principles of education of students with mental disability, which also other teachers and schools will be able to apply in the certain extent. Analysis of the documents of the school will be done and method of the inter-view will be used for the achieving of this aim. The tool for the data collecting will be the semi structured interview. The respondents will be teachers of the Second-ary hotel school and services Kroměříž, who teach students with mental disability. Data from the analysis of documents and interviews will be analyzed and evaluat-ed for developing of recommendations and principles of education for students with mental disability.
Keywords:
kompenzace postižení; mentální postižení; vzdělávání mentálně postižených; zkušenosti učitelů