Original title:
Perspektiva ženských práv v Albánii: problém vzdělání
Authors:
Perutková, Eliška Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá perspektivou ženských práv v Albánii a dále se blíže zaměřuje na vzdělání. Práce vychází z teorie lidských práv, ženských práv a genderové rovnosti, jež jsou základními aspekty mezinárodních i národních dokumentů, které Albánie přijala. Genderová nerovnost je v zemi silně zakořeněna a společnost lze stále definovat jako patriarchální. Ženy zde nemají stejné sociální postavení jako muži, což vmnoha ohledech vede kjejich diskriminaci. Počínaje ve vzdělání, kde se děti učí základním sociálním hodnotám a postavení. Práce si klade za cíl upozornit na tuto nerovnost a uvést její základní charakteristiky. Počáteční rok sledovaného období je 2000, kdy se Albánie dostávala na cestu demokratizace a začala snaha o evropskou integraci, po rok 2020.This bachelor thesis deals with the perspective of women’s rights in Albania and further focuses on education. The thesis is based on the theory of human rights, women’s rights and gender equality, which are fundamental aspects of international and national documents adopted by Albania. Gender inequality is deeply rooted in the country and society can still be defined as patriarchal. Women here do not have the same social status as men, which in many aspects leads to discrimination against them. Starting with education, where children learn basic social values and social status. The thesis aims to draw attention to this inequality and state its fundamental characteristics. The initial year of the referenced period is 2000, when Albania emarked on the path of democratization and pursued European integration, beyond 2020.
Keywords:
Albania; Albánie; education; gender equality; genderová rovnost; vzdělání; women's rights; ženská práva