Název:
Kompenzace specifické poruchy učení - dyslexie u žáků a její projevy v Odborné praxi na střední škole
Autoři:
Gregrová, Lucie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce pojednává o žácích, kteří trpí dyslexií a studují Veterinární prevenci na Vyšší odborné škole ekonomické a zdravotnické a střední škole v Boskovicích. Práce zjišťovala, jak žáci s poruchou, ale i bez poruchy chápou dyslexii jako handicap při studiu předmětu Odborná praxe a jaké mají informace o problematice specifických poruch učení. V teoretické části bakalářské práce jsme se seznámili s odbornými prameny, které se zabývají problematikou nejen dyslexie, ale i dalších specifických poruch učení, diagnostikou specifických poruch učení, reedukací a kompenzací dyslexie, institucemi pomoci pro jedince trpící specifickými poruchami učení od předních a uznávaných odborníků na tuto problematiku. Metody teoretické části byly analýza, syntéza a komparace názorů a zjištění, těchto odborníků. V praktické části, bylo řešeno, kolik žáků studujících obor Veterinární prevence trpí, anebo netrpí poruchou. Cílem bylo zjistit, jak zmíněné poruchy ovlivňují odbornou praxi. Pro praktickou část byl zvolen kvantitativní výzkum a metodou praktické části bylo dotazování pomocí techniky dotazníků, které byly rozdány ve všech třídách oboru Veterinární prevence. Zjištěná data jsou k dispozici pro danou školu a jsou vyhodnocena deskriptivní statistikou. Cílem teoretické části práce bylo prostudovat a seznámit se s nejnovějšími poznatky v odborných publikacích, zabývající se již zmíněnou problematikou, vymezit a definovat specifické poruchy učení. Cílem praktické části práce bylo sestavení a vyhodnocení dotazníkového šetření, které proběhlo u žáků Veterinární prevence. Výsledky měly zodpovědět, jak zmíněné poruchy ovlivňují Odbornou praxi.In my bachelor's thesis I am writing about students with dyslexia which studying Veterinary prevention at vocational school health and economic and high school in Boskovice. I examined how students with and without this defect understand dyslexia like a handicap when they studying professional practice and what they have information about issues specific learning. In the theoretical part I focused on professional sources, which are occupied with dislexia and other specific learning disability and diagnosis of specific learning disabilities further reeducation and kompensation dyslexia and institutions to help individual with specific learning disability. In this part of bachelor's thesis is analysis, synthesis and comparison of ideas and finding experts. In the practical part I was writing about number of students on Veterinary prevention which sufferers or not sufferers of disabilities. I was find out how this disabilities affect students in theirs studium. In practical part I used quantitative research and I used questionnaire technique for questioning. I gave questionnaires in all clases in Veterinary prevention at vocational school health and economic and high school in Boskovice. Identified data is provided for this school and they are evaluated by descriptive statistics. My objective in the theoretical part was study and acquaint with latest findings in professional publications which is to focus to this issue. I also wanted to demarcate and define specific learning disabilities. My objective in the practical part was questionnaire survey which I was to make and I evaluated this. I did questionnaire survey in students Veterinary prevention.
Klíčová slova:
diagnostika spu; dys-centra; dysgrafie; dyskalkulie; dyslexie; dysmúzie; dysortografie; dyspinxie; dyspraxie; etiologie spu