Original title:
Postoje a vztahy žáků středních škol k učitelům
Authors:
Pešavová, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaobírá analýzou postojů a vztahů žáků středních škol k učitelům. V teoretické části je popsána učitelská profese, její charakteristiky a specifika. Pozornost je věnována osobnosti pedagoga po stránce charakterové tak i profesní. Předkládaná práce se zaměřuje na definování pojmů autorita učitele, pedagogická komunikace, klima třídy, což jsou důležité aspekty, které ovlivňují celkový postoj žáka k pedagogovi. Empirickou část doprovází výzkumné šetření, jehož cílem je provést kvantitativní dotazníkové šetření, které má za úkol vystihnout postoje a vztahy žáků k učitelskému povolání a k samotným učitelům. Cílem průzkumu je objasnit jaké učitele žáci preferují, jaké chování u pedagogů na své škole spatřují a jakému učiteli patří jejich sympatie.The bachelor's thesis deals with the analysis of attitudes and relationships of high school students to the teachers. The theoretical part describes the teaching profession, its characteristics and specifics. Attention is paid to the personality of the teacher. The thesis focuses on defining the concept of teacher authority, pedagogical communication, classroom climate, which are important aspects that affect the attitude of the students to the teacher. In the practical part is used the technique of a questionnaire, where the aim of the questioning is to find out the attitudes and relationships of students to teacher. The aim of the survey is to clarify which teachers students prefer, what teacher behavior they see at their school and which teacher their sympathies belong to.
Keywords:
authority; autorita; classroom climate; interakce žáka a učitele; klima třídy; osobnost učitele; pedagogical communication; pedagogická komunikace; personality; student- teacher interaction; teacher