Original title:
Autorita učitelů středních odborných škol z pohledu žáků
Authors:
Piálková, Helena Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce na téma "Autorita učitelů středních odborných škol z pohledu žáků" si kladla za cíl zjistit informace o tom, jak žáci chápou autoritu učitelů, zda je z jejich pohledu autorita učitelů důležitá, jestli žáci vnímají své učitele jako autority a dále posoudit, zda se názory na autoritu učitelů liší u chlapců a dívek. Práce je rozčleněna na část teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části bakalářské páce bylo sumarizovat poznatky týkající se problematiky autority učitele. Teoretické část vychází ze studia odborných literárních zdrojů a jejich následné analýzy, srovnávání a syntézy. První oblast se zabývá vymezením pojmu autorita a její typologií. Dále práce pojednává o autoritě ve výchovně-vzdělávacím procesu a poslední část teoretické části je zaměřena konkrétně na autoritu učitele. Cílem praktické části bylo za pomocí průzkumného šetření, s využitím metody dotazování, zmapovat pohledy žáků středních odborných škol na autoritu jejich učitelů. Následně posoudit, jaké faktory se z pohledu žáků do autority učitelů promítají a na základě zjištěných výsledků navrhnout doporučení pro pedagogickou praxi.The aim of the bachelor thesis with the topic "Teacher's authority from students' points of view" was to find out information how students understand teacher's authority, if the teacher's authority is important for students, if students perceive their teachers as authority and review if the reception of authority differs for boys and girls. The thesis is divided into theoretical part and practical part. The aim of the theoretical part was summary finding relating to issues teacher's authority. The theoretical part is based on studying of vocational literary resources and their subsequent analysis, comparison and synthesis. The first part introduces definition of term authority and its typology. The second part deals with authority in educational process. The last part is focused on teacher's authority. The aim of the practical part was found out views of students on authority of secondary school teachers using the question method and assess which factors influence teacher's authority and give recommendations to the teachers. of students on authority of secondary school teachers using the question method and assess which factors influence teacher's authority and give recommendations to the teachers.
Keywords:
autorita; autorita učitele; kázeň; osobnost učitele; svoboda; výchova