Original title:
Agresivita - současný kázeňský problém žáků středních škol
Authors:
Lerch, Tomáš Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá agresivitou, na kterou je nahlíženo z pedagogického pohledu -- jako současného kázeňského problému žáků středních škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je definovat pojem agrese a přinést aktuální poznatky o tomto fenoménu. Konkrétně jsou v práci rozebrány proje-vy agresivity, etiologie, výskyt agresivity ve školním a mimoškolním prostředí, možnosti prevence a řešení agresivního chování na středních školách a legislativní ukotvení. Metodou teoretické části je studium odborných zdrojů jak literárních, tak internetových, tvorba výpisků, jejich analýza, syntéza a srovnávání. V praktické části je použita dotaz-níková metoda. Cílem je popsat druhy agresivního chování žáků, frekvenci výskytu, postoje spolužáků i učitelů, způsoby řešení a preventivní opatření.The bachelor thesis deals with aggression, which is viewed from a pedagogical point of view - as a disciplinary problem while secondary school students. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is to define the con-cept of aggression and bring current knowledge about this phenomenon. Specifically, the work discussed aggression, etiology, incidence of aggression in school and outside the school environment, prevention and solution of aggressive behavior in secondary schools and legislative basis. Me assay available theoretical part of the study of expert sources as literary and internet, creation excerpts, analysis, synthesis and comparison. The practical part is used in query-company method. The aim is to describe the kinds of aggressive behavior of students, frequency of occurrence, attitudes classmates and tea-chers, solutions and preventive measures.
Keywords:
agresivita; kázeň; prevence řešení