Original title:
Zahraniční studenti na brněnských veřejných vysokých školách a jejich migrační potenciál
Authors:
Pazderová, Barbora Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je zhodnotit dlouhodobý vývoj počtu zahraničních studentů v ČR, a to jak v českých, tak i v anglických studijních programech (období 2003 – 2019) a jejich vazby na zdrojovou i cílovou zemi. Praktická část práce se zaměří na migrační potenciál zahraničních studentů anglických i českých studijních programů brněnských veřejných vysokých škol, mimo studenty ze Slovenska a studentů na Erasmu. Hlavním tématem této práce je zjistit, jaký je migrační potenciál zahraničních studentů brněnských veřejných vysokých škol. Práce se zaměřuje na problematiku brain drain a brain gain a zjišťuje, zda zahraniční studenti brněnských vysokých škol chtějí zůstat v České republice a být tak velice důležitou součástí našeho ekonomické systému jakožto vysoce vzdělaní migranti. Porovnává vnímání a složení zahraničních studentů na anglických studijních programech se zahraničními studenty na českých studijních programech. Na konci práce jsou navržena doporučení, jak by se dalo vyvarovat ztrátě vysoce vzdělaných migrantů, a tak si udržet jejich schopnosti a vědomosti pro podporu naší ekonomiky a celkově podporu internacionalizace.The aim of the diploma thesis is to evaluate the long-term development of the number of foreign students in the Czech Republic in both Czech and English study programs (period 2003 – 2019) and their links to the source and destination country. The practical part of the work will focus on the migration potential of foreign students of English and Czech study programs of Brno public universities, except students from Slovakia and Erasmus students. The main topic of this work is to find out what is the migration potential of foreign students of Brno public universities. The work focuses on the issue of brain drain and brain gain and finds out whether foreign students of Brno universities want to stay in the Czech Republic and be a very important part of our economic system as highly educated migrants. It compares foreign students in English study programs with foreign students in Czech study programs. At the end of the work, recommendations are proposed on how to avoid the loss of highly educated migrants and thus maintain their skills and knowledge to support our economy and support internationalization in general.
Keywords:
brain circulation; brain drain; brain gain; cirkulace mozků; foreign students; internacionalizace; internacionalization; migrace; migration; public universities in Brno; veřejné vysoké školy v Brně; zahraniční studenti