Original title:
Tržní prostředí komoditní vertikály víno
Authors:
Kratochvíl, Pavel Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Na začátku práce jsou definovány tři okruhy otázek, které práce postupně zodpovídá. Hlavní výzkum se týká konkurenceschopnosti tuzemského vína ve světě, během práce jsou zodpovězeny další dvě otázky: zhodnocení ekonomické situace na trhu s vínem v České republice a vytvoření profilu českého zákazníka. K výzkumu je použita především studie „Víno a český spotřebitel“ a výhledová zpráva „Réva vinná a víno – 2020“. Vlastní výpočty vycházejí mimo jiné z dat Euromonitoru a „Zpráv o trhu vína a vinných hroznů“ od ledna do prosince roku 2020. Porovnáním vlastních výpočtů se statistikou z dotazníku byl získán autentičtější profil zákazníka. Závěr spojuje poznatky teoretické části s poznatky části metodické (vztah importu a exportu a autentičtější profil zákazníka), ze kterých vychází doporučení pro lepší konkurenceschopnost českého vína. Výsledek práce poukázal na příznivý poměr cen exportovaných vín oproti importovaným, dále na velký kontrast mezi tvrzením zákazníka a jeho skutečnými nákupními návyky.The primary purpose of this thesis is to determine the competitiveness of the Czech wine on the global market. Its secondary goals are to analyze the economical situation on the domestic market and to create a customer profile in concern to wine. The research is mostly based on the study „Víno a český spotřebitel“ and the prospective report „Réva vinná a víno – 2020“. Own calculations are formed on the data acquired from Euromonitor and „Zprávy o trhu vína a vinných hroznů“ since January to December. A more authentic customer profile was made by comparing the calculations to the results of the questionnaire. The main conclusion of the thesis, as mentioned below, uses the findings related to secondary goals. Yielded results show favourable price ratio between the exported wine and the imported. Moreover, discrepancies were found in respondent’s claims regarding wine in relation to their real market behaviour.
Keywords:
competitiveness; customer; konkurenceschopnost; market; trh; víno; wine; zákazník