Original title:
Odlehčovací brzdové systémy nákladních vozidel a tahačů
Authors:
Kulhaj, David Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce jsou odlehčovací brzdové systémy nákladních vozidel a tahačů. V této práci se budu věnovat rozdělení jednotlivých systémů odlehčovacích brzd. Jejich popisu konstrukce a funkce jednotlivých částí v různých provozních podmínkách a situacích. Podrobněji rozeberu systém, který používá Scanie, tedy hydrodynamický retardér. Systém využívající otevírání pátého ventilu v hlavě válců využívaný firmou Mercedes-Benz. Systém ovládání výfukového ventilu využívaný firmou Volvo a Mercedes-Benz. V neposlední řadě také klapkou ve výfukovém potrubí, kterou jmenovaní výrobci používají v kombinaci se svými systémy.The topic of this bachelor thesis covers engine braking systems of trucks and tractors. The thesis describes several vehicle retardation systems as well as their construction and function of individual parts as they function under various operating conditions and in specific situations. I will discuss in detail the systems used by Scania, employing a hydrodynamic retarder; Mercedes-Benz, activating the fifth valve in a cylinder head and Volvo and Mercedes-Benz, operating the exhaust valve in a cylinder head. I will also explain the function of an exhaust manifold flap valve employed by the above manufacturers in combination with their systems.
Keywords:
brzda; motorová; retardér