Original title:
Kompenzace specifických poruch učení a chování v podmínkách střední školy
Authors:
Klíčník, Michal Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou specifických poruch učení a chování. Práce shrnuje současné poznatky o terminologii, etiologii, výskytu a projevech specifických poruch učení a chování. Popisuje proces vzdělávání žáků se specific-kými poruchami učení a chování na střední škole z pohledu legislativních norem. Obecně objasňuje metody reedukace a kompenzace. Představuje možnosti kom-penzace specifických poruch učení a chování ve vazbě na adolescentní věk a popisuje současné nápravné programy a metody. Výzkumné šetření prezentuje výskyt specifických poruch učení u žáků středních škol v Jihomoravském kraji a způsob předávání informací o specifické poruše učení žáka mezi školou a rodinou žáka.The thesis deals with the specific learning and behavior disorders. Summarizes the current knowledge about the terminology, the etiology, the incidence of speci-fic learning disorders, speeches and behavior. It describes the process of educa-tion of students with learning disabilities and behavior in high school in terms of legislative norms. Generally clarifies the methods of reeducation and compensa-tion. It presents the possibility of compensation of specific learning disabilities and behavior in relation to adolescent age and describes current remedial pro-grams and methods. The survey presents the incidence of specific learning for pupils in secondary schools in the South Moravian Region and the manner in which information specific study of the pupil between the school and the family of the pupil.
Keywords:
hyperkinetické poruchy; individuální vzdělávací plán; integrace; specifické poruchy učení a chování; speciální vzdělávací potřeba