Original title:
Komunikace učitelů a rodičů žáků na střední škole se zaměřením na třídní schůzky
Authors:
Šoustarová, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na komunikaci třídních učitelů a rodičů žáků formou třídních schůzek. Teoretická část bakalářské práce definuje odborné pojmy, jako jsou komunikace a pedagogická komunikace, a charakterizuje druhy a funkce sociální a pedagogické komunikace. Dalším cílem teoretické části bakalářské práce je přiblížit historický vývoj vztahu školy a rodiny a popsat současné formy komunikace mezi třídními učiteli a rodiči žáků na středních odborných školách. Praktická část bakalářské práce informuje o výsledcích průzkumného šetření. Data byla získávána dotazníkovou metodou a sdělují, jaké druhy komunikace jsou nejčastěji využívány ve spolupráci mezi rodiči a třídními učiteli. Získaná data sdělují, jak jsou organizovány třídní schůzky, jak často jsou pořádány a jak na třídní schůzky pohlíží třídní učitelé a rodiče žáků na vybraných středních školách. V dotazníku byly použity uzavřené, polootevřené, otevřené i škálové otázky. Data byla následně zpracována pomocí popisné statistiky. Na základě získaných informací je vytvořeno doporučení pro pedagogickou praxi, které obsahuje tipy pro zkvalitnění spolupráce mezi rodiči a třídními učiteli.This bachelor thesis is focused on the communication between teachers and student´s parents via class meetings. The theoretical part of the thesis defines technical terms such as communication and educational communication. It also characterizes types and functions of social and educational communication. Another aim of the theoretical part is to explain the historical development of the relationship between the school and the parents and also to describe contemporary forms of communication between classroom teachers and parents at vocational schools. The practical part of the thesis shows the results of the exploratory investigation. The data were collected by questionnaires and show what types of communication are used most often in teacher-parent cooperation. The collected data also inform on how the class meetings are organized, how often they occur and they show classroom teachers and parent´s point of views on these meetings at selected schools. The questionnaire used closed, semi-open, open and also the scale questions. Descriptive statistics was used to analyze the data. Recommendations for teaching practice which includes tips for improving the communication between parents and classroom teachers were made based on the obtained information.
Keywords:
komunikace; rodina; rodič; třídní schůzky; učitelé; škola