Original title:
Identifikace determinantů online nákupního chování v e-commerce
Authors:
Bílá, Aneta Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na determinanty online nákupního chování v sektoru potravin. Teoretická část práce vysvětluje významné pojmy jako je e-commerce, výhody a nevýhody elektronického obchodování, jeho modely, převážně pak B2C model. Dále jsou vysvětleny determinanty nákupního chování a online nakupování potravin. Praktická část je provedena kvantitativním výzkumem pomocí dotazníkového šetření. To zkoumalo, jaké faktory mají vliv na online nakupování potravin a zda mají demografické, ekonomické či jiné faktory vliv na online nakupování potravin zpohledu zákazníka. Výsledky jsou zpracovány graficky a hypotézy ověřeny pomocí Chí-kvadrát testu. Získaná data jsou závěrem vyhodnocena a stanovené hypotézy potvrzeny nebo vyvráceny.The diploma theses is focused on determinants of online shopping behaviour in grocery sector. The theoretical part of the thesis explains significant concepts such as e-commerce, advantages and disadvantages of online shopping, its models, mainly the B2C model. Determinants of shopping behaviour and online grocery shopping are also explained. The practical part was carried out by quantitative research using questionnaires. It was focused on factors which influence online grocery shopping and if demography, economy or other factors have any impact on consumer’s decision in grocery online shopping. The results are processed graphically and the hypotheses are verified using Chi-squared test. In the end of the thesis, data are evaluated and the hypotheses are confirmed or refuted.
Keywords:
B2C; determinants; determinanty; E-commerce; grocery shopping; nákup potravin; nákupní chování; online nakupování; online shopping; shopping behaviour