Original title:
Analýza studijních stylů na středních školách
Authors:
Stonawská, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce pojednává o problematice týkající se studijních stylů u žáků Střední zahradnické školy v Rajhradě a Gymnázia ve Šternberku. Teoretická část na základě dostupné tuzemské i zahraniční literatury objasňuje pojmy jako je žák na střední škole, učení, studijní styl a rozebírá různé druhy stylů učení. Zabývá se diagnostikou stylů učení a jejich ovlivňováním, předkládá možné činitele ovlivňující efektivnost učení. Praktická část vychází z provedeného dotazníkového šetření a je rozdělena na tři části. První část diagnostikuje studijní styly žáků obou středních škol. Druhá část je zaměřena na rozdíly ve stylech učení žáků studujících gymnázium a střední zahradnickou školu a třetí část má snahu determinovat genderové rozdíly v preferencích stylů učení. Pro analýzu dat byl zvolen program MS ExcelTM, přičemž k vyhodnocení byly použity metody popisné statistiky. V diskuzi konfrontuje autorka zjištěné výsledky s výsledky jiných autorů a na základě zjištěných poznatků předkládá doporučení pedagogům.The thesis deals with issues relating to the learning styles of the students in gardening high school and at the gymnasium. The theoretical part is based on the available Czech and foreign literature. It explains concepts such as student in high school, learning, learning style and analyzes different types of learning styles. It deals with the diagnosis of learning styles and their effect, presents possible factors influencing the efficiency of learning. The research is based on the questionnaire survey and is divided into three parts. The first part of diagnosing learning styles of pupils from both schools. The second part focuses on differences in learning styles of students studying high school and middle school gardening and the third part of the effort to determine gender differences in learning styles preferences. For the data analysis was elected a commercially available program MS ExcelTM, and evaluations were applied by methods of descriptive statistics. In the discussion, the author confronts the obtained results with the results of other authors. Based on the findings the author proposes advices, how to make the studium more effective and presents recommendations to the teachers.
Keywords:
diagnostika stylů učení; dotazník LSI; styl učení; učení