Název:
Odklad povinné školní docházky - novodobý fenomén v ČR
Překlad názvu:
Postponement of compulsory school attendance - a modern phenomenon in Czech republic
Autoři:
TYLOVÁ, Kristýna Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá fenoménem odkladů povinné školní docházky v České republice. Cílem práce je podrobně analyzovat příčiny a důsledky tohoto jevu a identifikovat hlavní faktory ovlivňující rozhodnutí rodičů o odkladu školní docházky jejich dětí. Práce se zaměřuje výhradně na situaci v České republice a bere v úvahu historický kontext, současný stav i legislativní rámec této problematiky. V teoretické části práce jsou popsány základní pojmy, legislativní normy a postupy týkající se odkladů povinné školní docházky v České republice. Práce rovněž zkoumá pedagogické a psychologické aspekty související s odkladem školní docházky, včetně role pedagogicko-psychologických poraden a dalších odborných institucí. Výzkumná část je založena na analýze dat získaných z dotazníkového šetření provedeného mezi rodiči dětí, kterým byl odklad povinné školní docházky udělen, a mezi učiteli mateřských škol. Práce rovněž identifikuje sociální a ekonomické faktory, které mohou ovlivnit rozhodnutí o odkladu. Práce poskytuje komplexní pohled na problematiku odkladů povinné školní docházky v České republice a přináší doporučení pro pedagogickou praxi a legislativní úpravy, které by mohly přispět k efektivnějšímu rozhodovacímu procesu a snížení počtu odkladů v budoucnosti. The bachelor thesis deals with the phenomenon of postponements of compulsory school attendance in the Czech Republic. The aim of the thesis is to analyze in detail causes and consequences of this phenomenon and identify the main factors influencing parents' decision to postpone their children's schooling. The thesis focuses on exclusively on the situation in the Czech Republic and takes into account the historical context, current situation and the legislative framework of this issue. The theoretical part of the thesis describes the basic concepts, legislative norms and procedures concerning postponements of compulsory school attendance in the Czech Republic. The thesis also examines the pedagogical and psychological aspects of related to deferred schooling, including the role of pedagogical and psychological counselling centres and other professional institutions. The research part is based on data analysis obtained from a questionnaire survey conducted among parents of children who have been and among kindergarten teachers. Thesis also identifies the social and economic factors that may influence the decision to defer. The thesis provides a comprehensive view of the issue of compulsory school deferments in the Czech Republic and provides recommendations for pedagogical practice and legislative adjustments that could contribute to more effective decision-making process and reduce the number of deferrals in the future.
Klíčová slova:
legislativa; odklad povinné školní docházky; pedagogicko-psychologické poradenství; Česká republika; školní zralost; Czech Republic; Keywords: Deferment of compulsory school attendance; legislation; pedagogical-psychological counseling; school maturity Citace: TYLOVÁ, Kristýna. Odklad povinné školní docházky - novodobý fenomén v ČR. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/74860