Original title:
Učitelova podpora žáka procházejícího náročným obdobím
Translated title:
A teacher's support of a student going through a challenging time
Authors:
TRUBAČOVÁ, Monika Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem Učitelova podpora žáka procházejícího náročným obdobím. Cílem práce bylo zjistit, s jakými typy náročných životních situací žáků se učitelé setkávají. Jak s dětmi pracují a jakým způsobem spolupracují se školním poradenským pracovištěm. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je vypracovaná na základě odborné literatury. Věnuje se netradiční roli učitele, náročným životním situacím žáků a učitelovou intervencí v těchto situacích. V práci je vysvětlena role školního poradenského pracoviště. V praktické části bude představen kvalitativní výzkum a shrnuty zkušenosti a pedagogická činnost několika pedagogů, kteří se setkali s žáky, kteří se ocitli v náročné životní situaci. Na základně uskutečněných rozhovorů jsou zpracovány a následně vyhodnoceny výzkumné otázky, které jsou cílem této práce. The thesis deals with the topic Teacher's support of a student going through a challenging period. The aim of the thesis was to find out what types of challenging life situations teachers encounter with pupils. How do they work with children and how do they work with the school counseling department. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is based on the literature. It focuses on the non-traditional role of the teacher, challenging life situations of pupils and the teacher's intervention in these situations. The role of the school counselling centre is explained. In the practical part, the qualitative research will be rebuilt and the experiences and teaching activities of several teachers who have encountered pupils in challenging life situations will be summarized. Based on the interviews conducted, the research questions that are the aim of this thesis are elaborated and then evaluated.
Keywords:
CAN syndrome; Class teacher; death; divorce; domestic violence; intervention.; stress and psychological trauma; domácí násilí; intervence.; rozvod; smrt; stres a psychické trauma; syndrom CAN; Třídní učitel Citation: TRUBAČOVÁ, Monika. Učitelova podpora žáka procházejícího náročným obdobím. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/73078