Original title:
Problematika dítěte s vývojovou dysfázií v předškolním věku (případová studie)
Translated title:
The issue of a Child with a Developmental Dysphasia in Pre-School age (case study)
Authors:
VEČERNÍKOVÁ, Zuzana Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá případovou studií dívky v předškolním věku s vývojovou dysfázií a možnostmi spolupráce multidisciplinárního týmu při péči o toto dítě. Součástí týmu jsou odborníci z oblasti zdravotnictví, školství, školského poradenského zařízení a rodina. Pomocí kvalitativního výzkumu formou případové studie mapuje proces terapie a role jednotlivých členů týmu v inkluzivním vzdělávání daného dítěte. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že úspěšná inkluze a rozvoj dítěte s vývojovou dysfázií vyžaduje úzkou spolupráci všech zúčastněných, přičemž každá z profesí přináší do procesu své specifické znalosti a dovednosti. Práce navrhuje konkrétní přístupy a metody, které mohou být využity v terapii a vzdělávání těchto dětí a zdůrazňuje význam rodinné podpory a aktivního zapojení do terapeutického procesu. Celkově tato studie přispívá k lepšímu pochopení možností a výzev spojených s inkluzivním vzděláváním dětí s vývojovou dysfázií a poskytuje praktické doporučení pro efektivní multidisciplinární spolupráci.This bachelor's thesis examines a case study of a pre-school-aged girl with developmental dysphasia and the possibilities of multidisciplinary team collaboration in caring for this child. The team includes professionals from the fields of healthcare, education, educational counseling, and the family. Using qualitative research in the form of a case study, it maps the therapy process and the roles of individual team members in the inclusive education of the child. The research findings show that successful inclusion and development of a child with developmental dysphasia require close cooperation among all participants, with each profession bringing its specific knowledge and skills to the process. The thesis proposes specific approaches and methods that can be used in the therapy and education of these children, emphasizing the importance of family support and active involvement in the therapeutic process. Overall, this study contributes to a better understanding of the possibilities and challenges associated with the inclusive education of children with developmental dysphasia and provides practical recommendations for effective multidisciplinary collaboration.
Keywords:
development; dysphasia; education; language; pre-school age; team support; dysfázie; multidisciplinární tým; předškolní věk; případová studie; týmová péče; vzdělávání; vývoj; řeč Citation: VEČERNÍKOVÁ, Zuzana. Problematika dítěte s vývojovou dysfázií v předškolním věku (případová studie). České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/68827