Original title:
Produkční společnost Hypermarket Film a vývoj českého dokumentárního filmu po roce 2000
Translated title:
Production Company Hypermarket Film and the Development of Czech Documentary Film After 2000
Authors:
ZEMAN, Martin Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce pojednává o společnosti Hypermarket Film (založena v roce 2003) režisérů a producentů Víta Klusáka a Filipa Remundy a jejím fungování v rámci institucí, které se podílejí na produkci, distribuci i uvádění dokumentárních filmů v České republice. Ambicí předkládané práce je rovněž postihnutí základních rysů vývoje českého dokumentárního filmu pro roce 2000. Využívá metody nové filmové historie společně se specifickými přístupy k dokumentárnímu filmu (hlavně dělení podle modů reprezentace dokumentárního filmu Billa Nicholse) a zabývá se také etickou perspektivou dokumentárního filmu. Hypermarket Film je příkladem úspěšné společnosti, která své filmy financuje prostřednictvím zakázkové výroby pro televize i streamovací internetové platformy, úspěšně žádá o finanční prostředky u Státního fondu kinematografie a je schopna zajistit si kapitál i prostřednictvím crowdfundingových kampaní. Těžištěm tvorby této společnosti ale nejsou zakázky, nýbrž autorské, angažované a svou formou často novátorské projekty, které mají vyvolat celospolečenskou diskuzi. V diskuzi o etice a vůbec povaze dokumentárního filmu jsou jejich reflexivní, participační a někdy až performativní snímky, často kritizovány. Stejně velkou pozornost jako produkci a postprodukci filmů, Hypermarket věnuje distribuci a uvádění. Filmy společnosti Hypermarket film jsou často uváděny na domácích i zahraničních festivalech, zájem o ně bývá v kinech, v rámci televizních uvedení či na streamovacích platformách. Text se zaměřuje nejen na jejich nejúspěšnější tituly (Český sen, 2004; V síti, 2020). Hypermarket Film byl také u zrodu oceňovaného televizního cyklu Český žurnál (2012-2020), vytvořeného pro Českou televizi a koprodukoval i evropsky významné dokumenty Vitalije Manského. Obě hlavní osobnosti této společnosti jsou aktivní i v jiných významných institucích, které se podílejí na rozvoji dokumentárního filmu v České republice: Vít Klusák je mimo jiné pedagogem FAMU, Filip Remunda je ve vedení Institutu dokumentárního filmu. This diploma thesis discusses the company Hypermarket Film (founded in 2003) of directors and producers Vít Klusák and Filip Remunda and its functioning within the institutions involved in the production, distribution and presentation of documentary films in the Czech Republic. The ambition of the presented work is also to identify the basic features of the development of Czech documentary film for the year 2000. It uses the methods of new film history together with specific approaches to documentary film (mainly the division according to the modes of representation of documentary film by Bill Nichols) and also deals with the ethical perspective of documentary film. Hypermarket Film is an example of a successful company that finances its films through custom production for television and streaming internet platforms, successfully applies for funding from the State Cinematography Fund and is able to secure capital also through crowdfunding campaigns. However, the focus of this company's work is not on commissions, but on original, committed and often innovative projects that are intended to provoke a societal discussion. Their reflexive, participatory and sometimes even performative films are often criticized in the discussion about the ethics and nature of documentary film in general. Hypermarket pays just as much attention to distribution and release as it does to the production and post-production of films. The films of the Hypermarket film company are often shown at domestic and foreign festivals, and there is interest in them in cinemas, as part of television shows or on streaming platforms. The text focuses not only on their most successful titles (Český sen, Czech Dream, 2004; V síti, Caught in the Net, 2020). Hypermarket Film was also at the birth of the award-winning television series Český žurnál (Czech Journal, 2012-2020), created for Czech Television, and co-produced important European documentaries by Vitaliy Manskiy. The two main personalities of this company are also active in other important institutions that participate in the development of documentary film in the Czech Republic: Vít Klusák is, among other things, a teacher at FAMU, Filip Remunda is in charge of the Documentary Film Institute.
Keywords:
Czech documentary film; ethics of documentary film; Filip Remunda; film production; Hypermarket Film; modes of documentary; Vít Klusák; etika dokumentárního filmu; Filip Remunda; filmová produkce; Hypermarket Film; mody dokumentárního filmu; Vít Klusák; český dokumentární film Citation: ZEMAN, Martin. Produkční společnost Hypermarket Film a vývoj českého dokumentárního filmu po roce 2000. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/63255