Original title:
Využití hudby v procesu učení
Translated title:
The use of music in the learning process
Authors:
KOTOUNOVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vlivem hudby na procesy učení. V první části teoretické části objasňuji zákonitosti vývojové a kognitivní psychologie. Dále se věnuji kognitivním funkcím, konkrétně paměti a pozornosti a jejich vlivem na učení. Následuje kapitola o učení a vybrané metody, které ovlivňují rychlost a efektivnost při učení. Poslední kapitola v teoretické části je konkrétně hudbě a vlivu artificiální a nonartificiální hudby na učení. Praktická část je vytvořena z dotazníkového kvantitativního šetření u žáků 2. stupně základních škol o jejich znalostech a zkušenostech s hudbou při učení. Práce přináší poznatky o vztahu mezi hudbou a učením a naznačuje pozitivní přístup hudby ve vzdělávacím prostředí, což vede i k pozitivním výsledkům.Bachelor's thesis deals with the influence of music on learning processes. In the first part of the theoretical section, I clarify the principles of developmental and cognitive psychology. Furthermore, I focus on cognitive functions, specifically memory and attention, and their impact on learning. This is followed by a chapter on learning and selected methods that affect the speed and efficiency of learning. The last chapter of the theoretical section specifically addresses music and the influence of artificial and non-artificial music on learning. The practical part consists of a quantitative survey conducted among secondary school students about their knowledge and experiences with music during learning. The thesis provides insights into the relationship between music and learning and suggests a positive approach to incorporating music into the educational environment, leading to positive outcomes.
Keywords:
attention; developmental and cognitive psychology; learning; memory; Mozart effect; music; suggestopedia; hudba; Mozartův efekt; paměť; pozornost; sugestopedie; učení; vývojová a kognitivní psychologie Citation: KOTOUNOVÁ, Lenka. Využití hudby v procesu učení. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/73331