Název:
Rozvíjení funkční gramotnosti v rámci vzdělávacího oboru Dějepis z pohledu vyučujících
Překlad názvu:
Development of funtional literacy within the educational field of History from the perspective of teachers.
Autoři:
ŠOLC, Matěj Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj funkční gramotnosti a na její využití při výuce v rámci vzdělávacího oboru Dějepis na druhém stupni základní školy. Cílem je seznámit se s teoretickými specifiky funkční gramotnosti a možnostmi jejího praktického rozvoje v průběhu výuky vybraného oboru za využití interaktivních a autentických vzdělávacích metod podporujících zvýšení její úrovně u žáků. V dějepise je funkční gramotnost spojována s dovedností kriticky analyzovat a vyhodnocovat historické události s důrazem na jejich příčiny, následky a kontext. V praktické části páce je popsán kvalitativní výzkum, který za využití metody polostrukturovaného rozhovoru s učiteli základních škol bylo zjištěno, že pohled participantů na rozvíjení a uplatňování funkční gramotnosti v rámci jejich výuky dějepisu, poměrně jednotný. Učitelé význam funkční gramotnosti v oblasti dějepisu vyzdvihují jako velice významný a každý se snaží v určité míře přizpůsobovat a vést svou výuku pro její nejefektivnější rozvoj.This thesis focuses on developing functional literacy and its use in teaching History at secondary schools. The goal is to understand the theoretical aspects of functional literacy and how to practically develop it in History classes, using interactive and authentic teaching methods. In the subject of History, functional literacy, involves critical analysis and evaluation of historical events, focusing on their causes, consequences and context. The practical part of the thesis describes a qualitative research study based on semi-structured interviews with elementary school teachers, which found that teachers have unified view on developing and applying functional literacy in their History lessons. They consider functional literacy very important and strive to adapt their teaching to develop it effectively.
Klíčová slova:
Funkční gramotnost; podpora rozvoje; výuka dějepisu; Functional literacy; support of development; teaching history Citace: ŠOLC, Matěj. Rozvíjení funkční gramotnosti v rámci vzdělávacího oboru Dějepis z pohledu vyučujících. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/73281