Original title:
Učivo o protistech v kontextu historického vývoje obsahu přírodopisu
Translated title:
Teaching about protists in the context of the historical development of science content
Authors:
BUMBÁLKOVÁ, Zuzana Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá analýzou učebnic přírodopisu se zaměřením na téma protist z pohledu historického vývoje tohoto tématu. Výzkum se skládá z analýzy čtrnácti vybraných učebnic z různých období, dotazníku s vyučujícími na dané téma a doplňujících rozhovorů. Cílem práce je posoudit vývoj tématu protist v učebnicích vzhledem k rozvoji tématu ve světě vědy, zda a jak je téma koncipováno, a k jakým změnám došlo v průběhu času. Dotazníky jsou zaměřené na to, jakým způsobem učitelé koncipují výuku tématu protist, jaké pozorují problémy u žáků a proč je podle nich téma důležité. Rozhovory poté navazují na dotazníky a rozšiřují některé odpovědi. Výsledky této analýzy mají potenciál poskytnout materiál a poznatky pro další zpracování tématu v oblasti vzdělávání.This thesis deals with the analysis of biology textbooks with focus on the topic of protists from the point of view of historical development of this topic. The research is composed of an analysis of fourteen chosen textbooks from different years, a questionnaire for the teachers about the topic at hand, and a complementary interview. The aim of this paper is to assess the evolution of the topic of protists in the textbooks in the context of the development of the topic in the world of science, if and how the topic is designed, and what changes have been made throughout time. The questionnaire focuses on how the teachers design the teaching of the topic of protists, what problems they observe in students, and why the topic is important, according to them. The interviews then follow up with the questionnaire and they expand some of the questions. The results of this analysis have the potential to provide materials and insights for further processing of this topic in the field of education.
Keywords:
analysis; classification; Protista; protists; textbooks; analýza; klasifikace; Protista; prvoci; učebnice Citation: BUMBÁLKOVÁ, Zuzana. Učivo o protistech v kontextu historického vývoje obsahu přírodopisu. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/71909