Název:
Dítě se sluchovým postižením - jeho komunikace a vztahy v mateřské škole a v rodině
Překlad názvu:
Hearing impaired child of pre-school age - communication and relationships in kindergarten and in family
Autoři:
ROČKOVÁ, Karolína Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na dítě se sluchovým postižením a jeho komunikaci a vztahy v rodině a v mateřské škole. Hlavním výzkumným cílem této práce je zmapovat zkušenosti slyšících rodičů při nastavování vhodného komunikačního systému s dítětem se sluchovým postižením předškolního věku, jaká jsou specifika komunikace v rodině a prožívání běžných každodenních komunikačních situací, které jsou však ovlivněny aspektem sluchového postižení. Dále se dozvědět z pohledu učitelek, jak vypadá komunikace dítěte v MŠ dle § 16 školského zákona a jaké má vztahy v kolektivu. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část objasňuje základní problematiku a terminologii týkající se sluchového postižení a definuje důležitá témata ohledně problematiky dítěte se sluchovým postižením v rodině, v mateřské škole a jejich vzájemné spolupráce. Praktická část je uskutečněna formou kvalitativního výzkumu. Data byla sbírána pomocí polostrukturovaného, hloubkového rozhovoru se třemi matkami dětí se sluchovým postižením a strukuturovanými rozhovory se třemi učitelkami v mateřských školách dle §16. Tato práce může být přínosná zejména pro rodiče dětí se sluchovým postižením, a to především těm, jejichž dítě bylo právě diagnostikováno a oni možná tápou jak v oblasti komunikace, tak v navazování vztahů s dítětem a jeho výchovou. Tato práce poskytuje užitečné informace a přímý vhled do rodin, které s tím mají zkušenost a jejich příběh tak může nabídnout doporučení a strategie, jak lépe porozumět potřebám svého dítěte a zlepšit komunikaci a vztahy v rodině. This bachelor's thesis focuses on a child with a hearing impairment and his communication and relationships in the family and in kindergarten. The main research goal of this work is to map the experiences of hearing parents in setting up a suitable communication system with a child with a hearing impairment of preschool age, what are the specifics of communication in the family and experiencing common everyday communication situations, which are, however, influenced by the aspect of hearing impairment. Furthermore, learn from the teachers' point of view what a child's communication looks like in kindergarten according to § 16 of the Education Act and what are child's relationships like in the group. The work is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part clarifies the basic issues and terminology related to hearing impairment and defines important topics regarding the issue of a child with hearing impairment in the family, in kindergarten and their mutual cooperation.The practical part is carried out in the form of qualitative research. Data were collected using a semi-structured, in-depth interview with three mothers of hearing impaired children and structured interview with three kindergarten teachers. This work can be particularly beneficial for parents of children with hearing impairment, especially those whose child has just been diagnosed and who may be struggling both in the area of communication and in establishing relationships with the child and education. This work provides useful information and direct insight into families who have experienced this and their story can offer recommendations and strategies to better understand child's needs and improve communication and family relationships.
Klíčová slova:
dítě předškolního věku; komunikace; mateřská škola; rodina; sluchové postižení; vztahy; communication; family; hearing impairment; kindergarden; preschool child; relationships Citace: ROČKOVÁ, Karolína. Dítě se sluchovým postižením - jeho komunikace a vztahy v mateřské škole a v rodině. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/68960