Original title:
Faktory ovlivňující úspěšnost řešení úloh v soutěži Bobřík informatiky
Translated title:
Factors influencing the successfulness rate of tasks in the Bebras contest
Authors:
KAFKA, David Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zaměřuje na otázku, proč žáci nevyplňují online úlohy v Bobříku informatiky tak, jak autoři očekávali. Cílem této práce bylo zjistit důvody nesprávného vypracovávání testových otázek a následné upravení těchto úloh do podoby, která by odpovídala očekávané náročnosti. Vyhodnocení probíhalo na základě polostrukturovaných rozhovorů se žáky, kteří test vypracovali před eye-trackerem. V analýze jsou popsány zpracovaná data jako kalibrační problémy či nutná manuální analýza. Právě manuální analýza byla důležitá pro zjištění důležitých faktorů zadání úloh. Zjištěním je i skutečnost, že použití samotného eye-trackeru nebo samostatného polostrukturovaného rozhovoru nám nedává přesný obraz o řešené úloze. Znamená to, že vždy musí vyhodnocení úloh probíhat společně s polostrukturovanými rozhovory. Dalším zajímavým zjištěním je, že změnou jednoho faktoru se můžou objevit i další doposud neznámé faktory. Na základě těchto zjištění je vhodné neustále nové úlohy dostatečně testovat a upravovat do nové finální podoby.This thesis focuses on the question of why students do not complete the online tasks in Bebras Challenge as the authors expected. The aim of this thesis was to find out the reasons for the incorrect completion of the test tasks and then to modify these tasks into a form that would correspond to the expected difficulty. The evaluation was based on semi-structured interviews with students who took the test before eye-tracker. The analysis describes the processed data as calibration problems or necessary manual analysis. By changing the factors in individual tasks, some tasks were better understood by pupils and subsequently worked out. Another finding is that the use of the eye-tracker or the semi-structured interview alone does not give us an accurate picture of the task being solved. This means that the task evaluation must always be done together with the semi-structured interviews. Another interesting finding is that by changing one factor, other factors which were uknown up to now may emerge. On the basis of these findings, it is advisable to continuously test new tasks sufficiently and adjust them to the new final form.
Keywords:
Bebras Challenge; Eye-tracker; Semi-structured interview; Task difficulty; Bobřík informatiky; Eye-tracker; Obtížnost úloh; Polostrukturovaný rozhovor Citation: KAFKA, David. Faktory ovlivňující úspěšnost řešení úloh v soutěži Bobřík informatiky. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/68600