Original title:
Business modely podniků ve vybraném odvětví
Translated title:
Enterprises business models in selected industry
Authors:
POLÁKOVÁ, Andrea Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá tvorbou business modelů v odvětví knih. Práce seznamuje čtenáře s pojmy jako je podnik, podnikatel, konkurenční výhoda a podnikatelský plán. Je zde popsán business model, jeho prvky a druhy business modelů. Práce se zabývá business modely v odvětví knih, z něhož bylo vybráno 16 knihkupectví a nakladatelství. Cílem je zhodnocení business modelů v odvětví knih a návrh doporučení pro nový podnik. Tento cíl byl rozdělen na 3 další cíle. Prvním dílčím cílem byla tvorba business modelů sledovaných podniků. Druhým dílčím cílem bylo zhodnocení business modelů, v němž byly zkoumány slabé a silné stránky, jež vyplynuly z vytvořených business modelů a posledním dílčím cílem bylo navržení doporučení pro nový podnik, který chce vstoupit do daného odvětví. Tato doporučení plynula ze zjištění slabých stránek stávajících podniků.This thesis deals with the creation of business models in the book industry. There are explained concept like business, businessman, business plan or competitive advantage. Then followed an explanation of the business model itself, the individual building elements of the business model and the various types of the business. The work deals with 16 bookshops and publishing houses. The aim is to evaluate business models in the book industry and propose recommendations for a new venture. This aim was split into 3 others aims. The first sub aim was the creation of business models of selected companies. The second aim was evaluation of business model, in which the weakness and strengths points that resulted from the created business models were examined and the last sub aim was to propose recommendations for a new business that wants to entrant to the book market. These recommendations flowed from the identification of the weaknesses of existing businesses.
Keywords:
bookshops; Business; business model; publishing houses; strengths; weaknesses; business model; knihkupectví; nakladatelství; Podnik; silné stránky; slabé stránky Citation: POLÁKOVÁ, Andrea. Business modely podniků ve vybraném odvětví. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/67076